Økonomi januar

Hvis du har fokus på noe, kan det hjelpe deg fremover mot målet du har satt deg. Det er i alle fall sånn det føles når det gjelder økonomien min.

For januar hadde jeg satt meg noen mål, og det er lett å se hvor fokuset mitt er om dagen. De økonomiske målene mine bestod jeg med glans!

Jeg betalt mer på privatlånet enn jeg forventet, så veldig fornøyd med det.

Selv om nettoverdien min fremdeles er godt i det røde med negative tall, blir det stadig bedre. Jeg regner nemlig ikke med huset mitt når jeg regner nettoen rett og slett fordi jeg uansett må ha et sted å bo. Det røde tallet mitt er nå kr. -434.784,76. Med andre ord er det fremdeles en stor jobb å gjøre, men det er gøy å se at det blir mindre for hver måned som går.

Et annet mål jeg har i år er å få spareraten min (og ja, jeg teller absolutt med nedbetaling av alt lån – inkludert studielån) til å være ca 50%. I 2018 landet jeg på 47,48% og det var litt irriterende å være så nærme og ikke helt få det til. På den annen side hadde jeg ikke fokuset der hele året heller, så sånn sett er jeg superfornøyd! Januar starter jeg på en veldig god måte her; foreløpig ligger spareraten på 56,19%. Ren sparing ligger derimot bare på 8,86%, og det ville vært veldig artig å få den opp på 10%.

En annen ting med januar var at det ble en “no-spend”-måned. Akkurat det var jeg ikke forberedt på, men absolutt gøy. Skjønt, det er sikkert noe som ville påpekt at jeg brukte et gavekort til å kjøpe en mascara og et par notatbøker. Det er helt riktig det, men på den annen side var det gavekortet nettopp det – en gave, så da regner jeg det ikke som “mine penger” på samme måte.

Har du regnet på hva nettoverdien din er i det siste?

Dessuten, regner du gavekort som dine penger, eller regner du de som ekstra som jeg gjør?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg