Innhegning til planter

Jeg hadde besøk fra foreldrene – da skjer det alltid mye (og jeg er ganske så utslitt når de drar 😅). Denne gangen var det åkeren som var hovedmålet. De hadde blant annet med en liten jordfreser og jeg hadde forberedt et lite sted jeg ønsket vi skulle ta tak i. Far min freste opp stykket og så startet vi på innhegningen. En liten port i det ene hjørnet, stødige hjørner, planke nederst og så var det netting. Første del av nettingen var ikke så høy, men det var en god start.

Det jeg prøver å gjerde ute er hovedsakelig rådyr, men også en hare som har begynt å dukke opp i hagen min. Gjerdet vil ikke være høyt nok totalt sett, men det er en start. Steingangen rundt gjerdet på utsiden er også for å gjøre det vanskeligere for rådyr. Om totalen vil fungere, vil tiden vise, men litt er bedre enn ingenting. Mer planteplass er også bra fordi jeg forkultiverte litt mer kålplanter enn jeg trodde, og de må jo ha et sted å bo mens de gror.

Lovende start, kjølig natt

Jeg har begynt å plante ut. Sommersquashen begynte å bli litt i overkant stor for småpottene. Så jeg plantet ut de to som har stått og vent seg til sol og vind.

Persillen var det ikke mye av, men de klarer seg ser det ut til. Satser på at de etterhvert blir store og fine.

Tagetesen sturet et lite øyeblikk etter omplassering fra potte til i jorda, men så kom den seg raskt når den bare fikk litt vann.

Kamillen var delvis samlet i en potte, men de fikk fortsette å bo tett sammen.

Det samme med de ville gulrøttene – som er blomster, de fikk også fortsette å bo like tett sammen som de gjorde i pottene sine.

Lavendelen var ensom og liten, men jeg håper denne også vil vokse seg stor og fin etterhvert. Det tar bare litt tid.

Hagetimianen, som jeg sådde i fjor, har overlevd vinteren og starter nå på nesten ny frisk. Ennå er den bitteliten, men det er liv – og da er det håp!

Etter sin første natt ute, står det dårlig til med sommersquashen. Begge to jeg plantet ut ser ut til å ha fryst, men de virker likevel ikke helt døde – så så lenge det er noe liv, så er det fremdeles håp!

Tagetesen derimot, der var det lite liv. Jeg plantet ut totalt seks stykker, men fem av de ser sørgelige ut. Så det var nok frost på jordet mitt i løpet av natten.

Det var meldt ned til 7 grader, men gradestokken jeg har som henger litt i le var nede på 1,4 grader – så da er frost på jordet ganske så sannsynlig. Dessverre. Om squashen og tagetesene vil våkne til liv igjen, vel, det må jeg bare vente å se. Tagetesene har jeg ikke flere forkultiverte av, men av sommersquash har jeg to planter til.

Dvergkirsebærtomater og stemorsblomster

Dvergkirsebærtomatene mine er ferdig med tilvenning og har nå flyttet ut for godt. En i hver på tre store potter, så de ser veldig små ut i første omgang. Jeg håper selvfølgelig de vil vokse seg store og fine og produsere masse små tomater. For selv om jeg ikke spiser masse tomater, spiser jeg noen små når jeg gror de selv.

Første natten ute er overlevd, så nå er det bare å håpe at de vil vokse godt og trives.

Stemorsblomstene har også overlevd sin første natt ute. Håper selvfølgelig at de også vil fylle ut og bli store fine blomster snart. De spirte i trange små potter, så de har ikke hatt store muligheter før – men det har de nå!

Min første kålduk

I fjor dekket jeg ikke noe av det jeg grodde, og en del ble spist av rådyrene som vandrer rundt her. Rådyrene har nemlig ikke lært å dele – noe jeg syns er mangelfull læring, men ikke noe jeg vil være i stand til å lære dem heller. Til jul fikk jeg en kålduk av mine foreldre, så nå skal den testes.

Raden til venstre i bildet er poteter. Midtraden er nå plantet med småplanter av blomkål, brokkoli og rosenkål, og radene til høyre er sådd med gulrøtter, reddiker, rødbeter og neper for en liten stund siden. Frøene hadde dårlig spiring, for jeg vannet ikke nok i starten.

Kålduken er på 2 x 5 meter, så den dekker akkurat to av radene. Jeg fant noen passende bøyler på låven jeg kunne bruke, og holder duken på plass med steiner. Siden dette er første gang jeg bruker duk, blir det en testperiode. Satser på at rådyrene, selv om de er nysgjerrige, holder seg nok unna så det blir mat på meg. For selv om jeg godt kan dele, blir det til at jeg vil ha alt selv for om jeg prøver å dele får jeg ingenting…

Småplantene var veldig små, men de har vært på tilvenning ute et par dager før de flyttet ut. Skjønt, jeg lurer litt på hvor lenge de egentlig burde vært på tilvenning – om de burde vært lengre? Krysser fingrene for at tilvenningen var lang nok, at jeg får vannet nok, og at kålduken fungerer mot rådyr og andre som kan tenke seg å ikke ha lært å dele.

Klar, ferdig, satt

Litt opprydding trengs, og litt luking. Litt raking for å få det jevnere. Det er en fordel at starten er god, det gjør ofte fortsettelsen enklere. Et bed som ikke fikk så mye resultater jeg ønsket i fjor, men det er alltids lov å gjøre et nytt forsøk. I år blir det poteter her.

Endelig er jeg ferdig med å sette alle potetene. Jeg satte omtrent like mange poteter i år som i fjor, selv om jeg burde satt flere. For nå er jeg tom for egengrodde poteter og måtte kjøpe. Så fjorårets avling holdt til omtrent åtte måneder, og de siste som var igjen brukte jeg som årets settepoteter (ja, de var kjøpt som settepoteter i fjor). Hadde jeg tenkt meg om tidligere, ville jeg holdt av flere poteter til å sette i år. Jeg tenkte litt for sent at jeg måtte holde av poteter fra fjorårets avling, så det er et punkt i læringen jeg må ta med meg videre.

Fjorårets poteter hadde holdt seg godt i kjelleren min; de hadde ikke fryst og trekassene jeg lagde gjorde jobben sin veldig godt. Faktisk var potetene helt fine ennå, bortsett fra at de var begynt å få noen små groer på seg – perfekt til å sette med andre ord. Så når jeg nå måtte kjøpe poteter fra butikken fikk jeg en overraskelse. Mulig jeg bare var uheldig, men potetene jeg kjøpte var ikke så faste og fine i formen og de hadde noen småskader. Skader kan fort skje, så den er grei nok. At kjøpepotetene ikke hadde fastheten derimot, er mindre greit. Kanskje jeg bare er kravstor siden mine egne poteter hadde overvintret så tilnærmet perfekt i kjelleren min? Uansett. Jeg krysser fingrene for at årets potetavling vil være stor nok til å nå hele år og i tillegg være nok til settepoteter.

Litt tidlig med blomster?

Agurkene blomstrer. Den ene agurken har to blomster, mens den andre foreløpig bare har en blomst. Uansett så er de litt tidlig ute. Enn så lenge står de i små potter inne, for det er fremdeles nattefrost så jeg vil ikke plante de ut. Med tanke på hvor dårlig plass de begynner å ha i pottene ville det vært lurt å plante de ut. Noe sier meg at om jeg gjør det, vil de ikke lenger blomstre – og kanskje også fryse ihjel – noe som absolutt ikke er meningen. Så jeg har en utfordringe jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forholde meg til; enn så lenge får de fortsette å bo i stua.

Første bed er sådd

Jeg har sneket meg til å så de første frøene ute. En del av fjorårets potetåker blir til grønnsakshage for rotgrønnsaker. Resten er foreløpig hverken sådd eller bestemt. Lagde skiller mellom det jeg sådde med små stein, og sådde to ulike gulrøtter, rødbete, nepe og reddiker. Dekket så alt med dødt grass jeg rakte sammen. Å dekke jorda så den holder bedre på fuktighet og ikke tørker så fort ut, er en god ide. Hvor godt det vil holde mot ugress er jeg mer usikker på.

Hvorfor jeg sådde reddiker kan en lure på, siden jeg har innsett at jeg ikke liker smaken. På den annen side – jeg hadde frøene og de gror fort, så kanskje noen vil kjøpe av meg når de er klare til høsting? Det ville vært supert. En ting er sikkert, de vil være giftfrie for jeg sprøyter ikke noe som helst! Noe som etter min mening blir stadig viktigere, men det betyr ikke at jeg ikke kjøper mat på butikken. For min del er det heller at jeg gjør det jeg kan med det jeg gror selv og så får det være godt nok. Litt er bedre enn ingenting!

Trenger gangveier

Fjorårets potetåker skal forvandles. I høst, etter at jeg hadde vært på potetjakt, var jeg på steinjakt – og steinhaugen syns godt på bildet…

Årets åker blir ikke poteter, de (potetene) skal få lov til å vokse et annet sted på jordet. Jeg har valgt å lage meg tre bed, og det blir to gangveier – for det må jo være mulig å nå alle kanter på bedene. Gangveiene tenkte jeg å lage med diverse planker jeg har funnet bak låven hvor de har ligget fremme i all slags vær. Noe av de var i bedre form, mens noen av bitene var delvis råtne. Haugen alt lå i, er noe mindre nå, men det har også vokst mye på haugen så det er ikke helt enkelt å grave frem planker. Noe annet jeg passer på, er å kun bruke plankebiter uten skruer og spiker – for sånt vil jeg ikke ha i grønnsakshagen min.

Så til hva jeg skal så. Foreløpig ikke helt bestemt alt, men jeg vet jeg vil ha rotgrønnsaker her. Med tanke på at den lille flekken er frest opp og så hatt poteter (og steinjakt), er jorda luftig nedover og passer sånn sett bra for rotgrønnsaker. Der jeg prøvde å så gulrøtter i fjor var jorda godt pakket og jeg knakk flere av de få gulrøttene som faktisk grodde når jeg skulle høste de – de satt rett og slett så fast i bakken at selv om jeg brukte greipen og prøvde å løfte fra alle fire kantene, så knakk gulrøttene fordi de satt fast – jeg håper å unngå det i år. Jeg håper også å gro mange flere gulrøtter i år enn jeg gjorde i fjor. Andre rotgrønnsaker enn gulrøtter vil være rødbeter, neper og kålrot. Kanskje reddiker fordi de er gøy å gro, men siden jeg ikke liker smaken så godt er det mindre sannsynlig at det blir mye av de for å si det sånn. Jeg har en følelse av at det er noe mer jeg ønsker å gro av rotgrønnsaker, men akkurat nå kommer jeg ikke på andre – som om du har tips og forslag, er det bare å komme med de! 🌱

Venter i spenning

Her om dagen sådde jeg ganske mange frø. Så nå venter jeg i spenning på om de vil spire, og hvilke som vil bli så bra at de er lette å flytte ut når den tid kommer. Variasjonen var stor, så det var ikke mange frø av hver ting jeg sådde. Noe fordi plass vil være en utfordring, og fordi jeg har begrenset med småpotter. Jeg kjøpte riktignok inn en del småpotter i fjor, og skobrett som jeg setter de på, men jeg må også ha bord å ha de på for å få de nærme nok vinduene så de skal få nok lys. Et noe oppvarmet drivhus ville vært genialt, men en kan ikke få alt en vil ha med en gang. Så noen drømmer får lov til å fortsette å være drømmer en stund til.

Papirpottene til tomatene klarer seg greit, men ikke alle tomatfrøene spirte, så jeg har sådd nye frø i de tomme pottene. Skjønt i den ene potten hadde de kommet to spirer, så de er nå i hver sin potte – de så litt triste ut den første dagen, men de kom seg begge to igjen (jeg flyttet bare den ene, men røttene hang nok litt sammen – så når jeg dro opp den ene ble røttene til begge litt forstyrret).

Noe som er mindre spennende, men heller mer tvilstilfeller er spirene av blomkål, brokkolig og rosenkål. De er blitt såpass lange og strantne at de ikke kan stå, og sannsynligvis vil de ikke klare seg. Så muligheten for at det skal gå bra er liten, men det betyr ikke at jeg har gitt de opp – så lenge det er liv er det håp! Paprikaplantene vil jeg vente litt til med å potte opp i noe større potter, men jeg håper å kunne gjøre det snart for da vil jeg kunne så nye frø der de står. Stemorsblomstene fikk jeg ikke sådd så tidlig som jeg tenkte, men de gror også saktere enn jeg forventet. Enn så lenge er det flere i hver lille celle, men de vil jeg også bli nødt til å potte opp på et tidspunkt – og det har jeg egentlig ikke hverken potter, underlag eller bordplass til, så det kan bli spennende det også… 🌱

Spiring pågår 🌱

Nå skjer det ting. Jeg har sådd litt forskjellig, og noe har begynt å dukke opp fra jorda.

Tomatfrøene begynner å bli noen år gamle, så ikke akkurat full klaff på spiringen så langt. Likevel, enn så lenge er det 5 som har spirt. 6 av pottene har foreløpig ingen spiring, så jeg lurer på om jeg må så noen flere frø. Der det har spirt vil jeg snart fylle opp litt mer jord i, så plantene får kommer dypere uten at jeg trenger å potte de om.

Brokkoli, blomkål og rosenkål har ikke hatt mange dager på seg, men er likevel på vei opp av jorda. Foreløpig er mindre enn halvparten spirt, men jeg sådde disse frøene 2. mars så det er ikke så pussig. Når jeg studerer de, ser jeg dessuten at det ser ut til at flere er på vei opp.

Paprikaen ser ut til å ha god spireprosent. Enn så lenge er det kun 4 av 12 jeg ikke har sett noe til. Sagt på en annen måte: her er det 8 paprikaplanter på gang. Eller, egentlig er det ni for i den ene ser det ut til å komme to planter.

Den absolutt minste, som også har tatt lengst tid, er månedsjordbær. To små planter er nå såvidt synlig. Bare såvidt for de er på størrelse med et knappenålshode…

Jeg har sådd noen flere frø, som foreløpig ikke har spirt: lavendel, agurk, vill gulrot, dvergkirsebærtomat, svampagurk og cantaloupe. Så jeg krysser fingrene og håper at de også spirer snart.

Etterhvert skal jeg så enda flere ting, men jeg vil også så mer av noen av de jeg allerede har sådd. Jeg har ikke drivhus og noe begrenset innplass for hva som passer for forkultivering, så jeg tar det litt av gangen og håper jeg kommer i mål med det jeg ønsker.