En overraskende lett start

En nyhet for meg i fjor var at det er mulig å strikke sokker fra tåen og opp for å avsluttet med skaftet. Hvorfor den tanken og muligheten ikke hadde slått meg før vet jeg ikke, men sånn er det noen ganger. Jeg lærte en gang, for lenge, lenge siden, å strikke sokker og da startet jeg med skaftet. Så siden den gang har jeg bare tenkt at sånn gjøres det.

Når jeg i fjor lærte å strikke genser (som var mye lettere enn jeg noen gang hadde forestilt meg) gjorde jeg det fra bunn og opp. Allerede før jeg strikket den første visste jeg at det var mulig å strikke en genser overfra og ned. Likevel valgte jeg å lære varianten med nedenfra og opp når det gjaldt genser. En gang skal jeg sikkert teste ovenfra og ned på genser, men nå skulle det handle om sokker.

Lenge har jeg irritert meg over alt restegarnet jeg alltid sitter igjen med når jeg strikker sokker – jeg kan jo ikke risikere å ikke ha nok, så det blir til at jeg sitter igjen med garn istedefor. Når jeg da kommer over noen videoer på YouTube som viser at det er mulig å strikke sokker fra tåen og opp innså jeg at jeg ikke ville la frykten for det ukjente skremme meg som det gjorde med å strikke genser. Så nå har jeg allerede startet. Min første sokk (og etterhvert par) som strikkes fra tåen og opp. Jeg kjøpte nemlig et garnnøste som skulle holde til et par med sokker, så det første jeg gjorde var å dele garnnøstet i to. På den måten kunne jeg bare strikke fra tå og opp til garnet var brukt opp. Så nå er jeg ganske spent på hvor lang sokkene faktisk vil bli.

Akkurat hvordan helen strikkes blir også en ny opplevelse for meg – den må jo strikkes andre veien sånn som resten av sokken…Heldigvis finnes det gode videoer som forklarer hvordan det gjøres… Ønsk meg lykke til likevel? 🙂

4 kommentarer
    1. Det å strikke sokker fra tåa og opp er jo veldig smart, spesielt når man kanskje har bare et nøste ++.
      Å strikke genser ovenfra og ned er også veldig lurt, for da kan du så mye enklere tilpasse størrelsen med å prøve underveis.
      Ønsker deg masse lykke til med sokkene! :))

      1. Takk!
        En eller annen gang skal jeg også prøve å strikke en genser ovenfra og ned, men om det blir prøving underveis – det er mer usikkert 😂

    2. Jeg strikker mye sokker, men har aldri prøve å strikke fra tåen og opp. Må prøve det neste gang, ser ut som de blir fine 😊😊. Lykke til 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg