Starten på et nytt prosjekt

Det er viktig å sette seg mål – og da blir det ofte prosjekter å jobbe med for å oppnå de ulike målene. I fjor lærte jeg meg å strikke genser – noe jeg hadde utsatt å gjøre i flere år fordi jeg trodde det var vanskelig – jeg tok feil. Å strikke en genser var mye lettere enn jeg trodde – så jeg strikket like godt hele tre stykker i fjor når jeg først lærte meg kunststykket.

Et nytt prosjekt jeg vil ta for meg i år er sokker. Jeg har strikket mange par med sokker så det i seg selv er ikke nytt. Minuset er at jeg alltid får restegarn – jeg må job passe på at jeg har nok garn til hele paret og det gjør at jeg “automatisk” sitter igjen med restegarn på slutten – noe som irriterer meg fordi jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med alt restegarnet. Så når jeg kom over muligheten for å strikke sokker fra tå og opp – tenkte jeg at jeg skulle la være å gjøre samme feilen jeg hadde gjort med genser – jeg skulle istedefor bare ta sats og prøve.

Så nå har jeg delt mitt første garn i to (det var i utgangspunktet en stor ball – nå er det to mindre baller). Den nye digitale kjøkkenvekten jeg fikk til jul var den perfekte gaven (og ja, den var tenkt til dette formålet – og baking også selvfølgelig, men siden jeg baker så lite for tiden var det å veie garn hovedmålet). Så nå har jeg snurret garn mens jeg innimellom veide det for å ha to så like halvdeler som jeg kunne. På den måten kan jeg strikke opp alt garnet – for ved å begynne med tåen blir jo bare sokken lenger oppover leggen – og jeg liker å holde meg varm på leggene!

Riktignok vil jeg gjøre ferdig noen andre ting jeg holder på med først, men nå er i alle fall garnet klart!

4 kommentarer
    1. Ser at du har etterlyst litt tips om hva du kan bruke restegarnet på. Her skal du få et av meg: Ei svensk dame har en blogg , Mijo Chrochet heter den. Dama heter Johanna Lindahl. Hun har gratis oppskrift på et heklet teppe som hun har kalt No wool left behind. Dette teppet har jeg selv heklet 3 stk av,å jeg kan love deg at du blir kvitt restegarnet ditt på null komma niks!:))
      Teppene jeg har, har et mål på ca 80-90 cm i diameter, passende til badet eller på et soverom. Oppskriften finnes på flere språk, svensk inkludert og er veldig godt forklart. Gudd løkk!! :))

      1. Så stilig det teppet var! Jeg er litt usikker på hvor bra det vil bli når det er mange ulike typer garn, men det betyr jo ikke at jeg ikke kan prøve 🙂 Thank you!

    2. Det har ingenting å si. Bruk det du har av garn. Du legger tre tråder sammen og hekler på krok nr 5 eller 6, eller alt ettersom. Om du har tynt garn,typ 160-175 meter pr 50 gr så legger du tre tråder sammen. Om du har en typ garn som er tykkere så kan du bruke det å bare en tråd av det tynne. Skjønner? Poenget er å få sånn ca samme tykkelse gjennom hele teppet. :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg