Studielånet og penger…

Jeg tror de fleste av oss som har studert, har et studielån. Absolutt praktisk i studietiden, men siden en stor del av det er et lån må det betales tilbake. Den tilbakebetalingsfasen er ganske lang. Ifølge min nedbetalingsplan vil jeg være ferdig å betale studielånet mitt i mai 2031…

Hver måned dukker det opp en e-faktura i nettbanken min som jeg godkjenner så studielånet blir betalt. Det er lite variasjon i beløpet og den lille variasjonen som er kommer vanligvis fordi rentene endrer seg. Skjønt, noen ganger er det fordi jeg har betalt noen kroner ekstra (som jeg gjorde i oktober). Nå i november har jeg også betalt litt ekstra fordi jeg har et mål.

I utgangspunktet var målet mitt å nå kr 109.000 som “maks” når vi kom til nyttår, men så øynet jeg et nytt mål: å få terminbeløpet under kr 1.000 per måned. Jeg får litt hjelp av lavere rente, det er det ingen tvil om. Tross alt betalt jeg kr 300 ekstra i oktober og “fjernet” kr 3 fra terminbeløpet, mens i november betalte jeg kr 1.500 ekstra og “fjernet” “bare” kr 13. Det store spørsmålet nå er “hvor mye ekstra må jeg betale i desember får å nå målet med å komme under tusenlappen i måneden?” (Forslag tas imot med stor takk – til informasjon har jeg 114 terminer igjen å betale)

Jeg liker runde tall, så når terminbeløpet kommer under tusenlappen kommer jeg til å runde opp til det på hver betaling. Det blir ikke mye ekstra hver måned, men alle kroner har betydning.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg