Betale ned studielånet?

“Alle” sier at studielånet er det siste lånet du burde betale ned fordi det er “det beste” lånet. På mange måter er jeg enig. Tross alt har studielånet mange fordeler – bare sjekk linken her. Likevel, det er et lån som i de fleste tilfeller må betales tilbake – akkurat som andre lån (bolig, bil, forbruk o.l.).

En gang i blant betaler jeg noe ekstra ned, for hver krone betyr noe. I oktober betalte jeg kr 300 ekstra, så neste terminbeløp ble hele kr 3 mindre! Selvfølgelig er det mange ting som spiller inn: rentesatsene, utgangspunktet for terminbeløpet og hvor stort studielånet er.

Jeg har ikke mest i studielån, men alle lån – inkludert studielån – spiller inn om en ønsker boliglån. Dessuten (og dette kan virke lite) – for hver krone jeg må betale mindre i terminbeløp hver måned – jo flere kroner får jeg tilgjengelig hver måned. Siden jeg vil ha flest mulige tilgjengelige kroner (dvs. penger jeg ikke bruker på faste utgifter) hver måned, er dette en enkel måte å gjøre det på. Ja, det er ikke store forskjellen og det tar tid, men selv små beløp kan ha stor betydning når det er over lenger tid.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg