Oppgulp eller kritisk tenkning?

Overskriften kan henspille på mange ulike ting – meninger om nyhetene for eksempel…

Nyhetene har masse å si i forhold til hva som jeg vil kalle for oppgulp, mens kritisk tenkning ser ut til å mangle i større grad. Verden er full av synspunkter og nyanser og alle saker kan sees fra mange sider. Fakta vil likevel være fakta, og følelser og meninger er noe annet enn fakta (men de ser ofte ut til å vinne?).

Uansett, nyhetene er ikke det som interesserer meg mest akkurat nå (selv om de kan sees på som viktige, men hva som er viktig er en definisjonsforskjell utfra ulike folk…).

For øyeblikket jobber jeg med finpussen på en oppgave som skal leveres til skolen. Det er riktignok lenge siden forrige gang jeg gikk på skole, så det er kanskje ikke så rart at ting har endret seg. En ting som enten har endret seg mye, eller så har det med studieretningen å gjøre, er oppgaveskriving.

En skulle kanskje tenke at oppgaveskriving er vel sånn det alltid har vært – skriv en god oppgave og husk å ta med kilder.

Joda, sånn er det fremdeles, men det er en ting som er ulikt. Når jeg har studert tidligere og skrevet oppgaver har jeg alltid fått kritikk for å ta inn egne meninger og synspunkter. At det en skriver skal kunne begrunnes – greit nok, men det jeg tidligere har fått beskjed om ved oppgaveskriving er at egne meninger kun kan tas med inn i oppgaven om noen andre også har ment det så jeg kan vise til kilder. For meg har det betydd at jeg må være flinkest mulig på å lage oppgulp av andres meninger. Greit nok, jeg ble god nok på det til slutt.

Nå derimot, i denne oppgaven er det mine anbefalinger som er viktigst. Sånn jeg leser det betyr det at jeg nå plutselig skal ha egne meninger og drive med kritisk tenkning og begrunne anbefalingene mine – gjerne med gode kilder, men likevel – det kan være mine egne meninger – og de skal tillegges betydning?

Kan ikke si noe annet enn at jeg føler meg litt på tynn grunn. Tross alt har skolen tidligere jobbet hardt for å få meg til å bli god på oppgulp og ignorere egne meninger – og nå skal jeg plutselig gjøre det helt motsatt?

Jeg er fornøyd med den retningen tingene tar, men det tar tid å omgjøre femten år med god indoktrinering fra skolen…

Ønsk meg lykke til? (for om under to uker er det eksamen…)

2 kommentarer
      1. Takk!
        Oppgulp er kanskje ikke det mest sofistikerte ordet, men absolutt riktig 🤔😇
        Vi er mange som stadig vekk går i fella – driver med oppgulp av hva andre har sagt fremfor å tenke selv. Jeg tror vi må fortsette å slå mange slag for kritisk tenking 😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg