Mitt første plommesyltetøy

Nok en gang gjør jeg nye ting på småbruket. Denne gangen er det flere plommer som måtte til pers.

Jeg hadde fjernet steiner fra en del plommer og lagt de i fryseren – det var ikke de jeg brukte i dag. Det ene plommetreet har nemlig mange plommer.

Dagens syltetøy ble lagd med plommer jeg fjernet steinene fra i dag. Det var en jobb som tok litt tid, farget hendene mine rustrøde – og som forhåpentligvis er verdt det…

Plommesyltetøy har aldri helt vært min greie tidligere. Nå som jeg har egne plommer – og forståelse av at jeg må lage noe av de for jeg vil aldri rekke å spise alle ferske – var det å ta en sjanse. Så nå har jeg kokt mitt første plommesyltetøy. Det trengs å avkjøles før jeg smaker på det, så smaksprøven vil ikke foregå før tidligst i morgen. Jeg håper virkelig jeg liker det, for det er flere plommer på det treet.

At jeg også har et annet plommetre med en helt annen type plommer (som er mye mindre og har en annen farge), gjør det hele ekstra spennende. Får jeg en favoritt, eller vil jeg like begge? (satser nemlig på at jeg liker det; hvis ikke føles det veldig unødvendig å ha så produktive plommetrær…)

Dagens total var to større glass, og to og et halvt mindre glass – gjenbruksglass selvfølgelig. Eneste utfordringen med det er at jeg har begrenset med glass…så enten må jeg kjøpe nye glass (hvor gjør jeg egentlig det?), eller så må jeg kjøpe syltetøy på butikken og spise det opp så jeg har flere glass – eller, siste alternativet, blir å spørre om folk har gamle syltetøyglass de vil donere til meg (med tanke på at jeg foreløpig har begrenset med antall kjente her jeg har flyttet…kan det bli en utfordring)…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg