Nyhet: plommehender…

Det er viktig å lære nye ting. Noen ting er mer overraskende enn andre. Noen ting er bra å lære seg, noe mindre bra og noe er bare, vel, vanskeligere å definere?

Jeg kjente til blåbærhender, blåbærtenner og blåbærtunge – jeg har tross alt gått nok i skogen og plukket og spist blåbær…

Plommehender derimot, det kjente jeg ikke til. Til mitt forsvar har jeg aldri hatt plommetre før. Så nå har jeg lært noe nytt… Plommesteinene skal tydeligvis ut av plommene før de skal bli til syltetøy. Nye ting bruker jeg gjerne litt tid på, og jeg vet at å rense bær tar tid.

At det skulle ta så lang tid å skjære ut plommesteiner av plommer var jeg ikke klar over, men jeg regnet jo med at det ville ta litt tid (noe jeg hadde helt rett i). At jeg skulle få rust-røde hender av å fjerne plommesteiner – det var ikke noe jeg kjente til. Så nå har jeg lært at plommer også gir farge (selv om de ikke gir farge når en spiser de).

Så nå blir det jo en gjettekonkurranse hver gang jeg holder på med spiselige ting som skal renses eller gjøres noe med på ett eller annet vis: vil hendene få farge, og hvilke farge vil de få?

Vet du om andre ting en plukker, renser, fjerner steiner fra og lignende som gir farge og hvilken farge en får?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg