Jeg har sett lyset!

Noen ganger bruker jeg litt tid på ting, men nå har jeg endelig sett lyset! Bokstavelig talt – jeg har testet ut den nye oljelampen min 🙂

Jeg har aldri hatt en oljelampe før så jeg var (selvfølgelig) litt usikker på hva jeg ville syns om det selv om jeg ønsket meg det. Tenne på veken var veldig enkelt. Sette på glasset over gikk greit (tok på glasset rett etterpå – skikkelig dum ide fordi det ble veldig fort veldig varmt…). Å justere flammen var superenkelt. Var litt bekymret for hvor mye flamme glasset ville tåle fordi jeg har hatt en telysestake i glass som har sprukket før (skjønt, der hadde lyset glidd helt inntil glasset og den stod i en kjølig vinduskarm – så jeg tror problemet der heller var temperaturforskjellen…).

Alt gikk helt supert, så nå har jeg sett lyset. Riktignok ikke det største lyset – kunne gjort det større, men var som sagt litt usikker siden det var min første gang. Fordelen med oljelampe sånn jeg ser det akkurat nå er at den ikke sotet og ikke beveget seg i det hele tatt sånn som stearinlys gjør. Tross alt trenger du noen ganger bare å se på et stearinlys før det begynner å blafre. Med en oljelampe er flammen på innsiden av et glass og du har ikke noe som kan forstyrre flammen så den ser nesten statisk ut der den står og lyser opp. Atmosfæren en oljelampe gir er (tydeligvis) noe jeg liker – det ante meg. Så her blir det mer brenning med oljelampen – når det er mørkt nok til at flammen syns selvfølgelig – akkurat som jeg vanligvis gjør med stearinlys.

Ha en lysende dag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg