For en fart

Mye har skjedd i løpet av uka og jeg lærer stadig nye ting. Om du lurer på hvor utviklingen startet, skrev jeg om det i forrige uke her.

For planter er lys nesten alfa og omega, vann og næring også selvfølgelig, men uten lys blir det dårlig stelt. Jeg var litt usikker på når jeg skulle sette lyset høyere, så jeg testet.

Testen varte ikke lenge før jeg fjernet den ekstra armen som gjorde lyset høyere opp. De skal få lov til å ha lyset nærme en stund til for å si det sånn.

Den “store” bladsalaten sådde jeg 29. desember og den fikk lyset nærme hele tiden. Den lille terten til venstre ble sådd 8. januar og spirte 11. januar. Så det er helt naturlig at det er størrelsesforskjell på dem – de er tross alt ikke like gamle. Noe som er vanskelig å se på dette bildet er at den lille har strekt seg før den prøver å lage flere blader.

Hvor viktig lys er, er lett å se:

Denne saken har strekt seg masse, men er ellers ikke utviklet. Den ble også sådd 8. januar. Den står i en liten trekasse ved siden av Click&Grow, så den har ikke lys rett over seg. Vekstlys er helt tydelig viktig når jeg ikke har sørvendte vinduer og vi bare er i januar hvor dagene ikke er lengst.

Jeg syns det er gøy å følge utviklingen og se hva som påvirker og på hvilken måte. Vann og næring er en selvfølge. Lys er viktig at er nærme nok – både rett over, men også ikke for langt over. Noe annet jeg fremdeles lurer på er hvor lenge det vil ta før bladsalaten er stor nok til å spise litt av den.

Har du vekstlys om du sår inne?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg