Dagens pengetips

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg har mye egen erfaring – og det kan være nyttig noen ganger.

Så dagens pengetips er ikke å tippe i lotto eller kjøpe haugevis av skrapelodd (selv om jeg faktisk vant her om dagen) – sannsynligheten for å vinne store summer er ekstremt liten.

For mange som har lån har den siste tiden blitt stadig mer utfordrende – og så vidt jeg kan forstå er de ikke ferdig med å sette opp rentene, så det blir ikke noe enklere fremover heller. Dessverre. Den biten får jeg ikke gjort en ting med.

Selv har jeg to lån: boliglån og studielån. Boliglånet er større og har høyere rente enn studielånet; noe som selvfølgelig gjør at terminbeløpet er mye høyere for boliglånet og rentene har enda større utslag. Jo større lån en har, jo mer utgjør rentene. Hadde jeg kunnet velge ville jeg ikke hatt lån i det hele tatt, men enn så lenge er det lite jeg kan gjøre med totalen.

Det jeg kan gjøre noe med, og det som er dagens pengetips, er ekstra nedbetalinger. Høres fint ut om en har masse ekstra penger liggende rundt (hvem har det om dagen lissom?).

Jeg har hørt mange tips om å “betale deg selv først” – altså å sette av penger til sparing og ekstra nedbetaling av lån før du betaler regninger og kjøper mat. Det kan sikkert fungere for noen, men absolutt ikke for alle. Hva med alle de som hovedsakelig er nødt til å bruke alle pengene de får inn fordi de ikke får så mye penger inn? De som pleier å gå i null, men nå som rentene går opp, ender med å gå i minus hver måned? Det er for sent å mase om at det er viktig å opparbeide seg en buffer når det ikke er noe penger å lage en buffer av (og som dessuten ville blitt brukt opp veldig raskt når alt har blitt mye dyrere veldig raskt).

Burde jeg ikke snart komme til poenget med tipset?

Vel; jeg har nevnt det: ekstra nedbetaling på lån. Men: kun om en faktisk har ekstra penger – ikke lån ekstra penger for å betale ekstra – det er å skyte seg selv i foten (frarådes!!). Jeg hadde kjempeflaks og vant på et skrapelodd (som jeg kjøpte til meg selv som en bursdagsgave) – noe av summen brukte jeg til å bytte til meg nye skrapelodd (dårlig uttelling på de…), men resten av summen skal jeg sette som ekstra nedbetaling på studielånet mitt. Nå er kanskje ikke kr 425 så mye ekstra å skryte av, men alle kronene teller. Dessuten er dette penger jeg ikke ville hatt – de er ekstra. Akkurat som de kronene jeg tjente på å selge to par med pulsvarmere – de pengene ble også lagt til som ekstra betaling på studielånet.

Så tipset er IKKE å kjøpe skrapelodd, men om du skulle slumpe til å plutselig få ekstra penger du ikke hadde regnet med – bruk de til å betale ekstra på lån (eller betale regninger som du ikke er ajour, eller kjøpe mat om du ikke egentlig hadde nok penger til det). Poenget med å betale ekstra på lånet (selv om det kanskje ikke gir deg et like stort kick som det gir meg) er at jo mindre lånet er, jo mindre renter blir det å betale. Så enkelt, så irriterende vanskelig noen ganger. Prøv å se gleden ved å betale ekstra – det gir deg kanskje ikke noe ekstra akkurat når du gjør det, men det lønner seg i det lange løp.

Har du noen gode pengetips å dele?

2 kommentarer
    1. Jeg gjør det samme som deg. Jeg ble kvitt mitt billån 4 år før tiden med å betale litt mer enn terminbeløpet hver måned. Jeg rundet opp til hele 1000 isteden for å betale et urundt beløp. Det er ikke mange kronene om gangen, men det utgjør mye over lang tid.

      1. Ikke sant? Når det ikke er så mye av gangen gjør det ikke så vondt i lommeboka, men du verden så deilig å bli ferdig med å nedbetale lån før tiden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg