Trodde de skulle bli røde?

Jeg liker hjemmegrodd paprika – den smaker bedre enn den en kjøper i butikken etter min mening. Så jeg har ventet og ventet og ventet fordi det tar utrolig lang tid før paprikaen skifter farge fra grønn (som er kart) til rød (som er ferdig). Frøene tok jeg fra en paprika som var rød, så overraskelsen var ganske stor når det viser seg at noen av de blir oransje? Hva skjedde der lissom?

Paprikaene som var på naboplanten ble røde og jeg har ikke hatt noe andre i nærheten som skulle tilsi at de helt plutselig skulle endre farge til oransje. Vel, da får jeg to oransje paprikaer denne gangen – og jeg blir også nysgjerrig på hvilke farge de andre vil endres til. Det er nemlig en god del paprika som har vært grønne en stund nå og hvor jeg venter på fargeskiftingsmirakelet (det virker i alle fall som et lite mirakel).

Noe annet jeg lurer på om dagen er når jeg blir nødt til å ta paprikaplantene inn om nettene – det begynner tross alt å bli kjøligere nå – spesielt om natten. Skjønt, hvor mye kjøligere er jeg ikke sikker på (jeg husker aldri å sjekke…). Til en viss grad begynner plantene å se litt slitne ut – stadig flere blader blir litt gulaktige og faller av, så hvor lenge plantene vil vare begynner å bli usikkert. På den annen side har jeg hørt at det er mulig å overvintre paprikaplanter – kanskje jeg skal teste det?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg