Studielånet for mars

Nok en måned er halvveis og det er tid for å sjekke hva litt ekstra innbetaling har gjort for studielånet. Det er for så vidt noe jeg syns er vanskelig å bedømme siden rentene også spiller en rolle. Likevel, studielånet for mars er betalt.

Også denne måneden rundet jeg opp det jeg betalte til kr 1.500,- Noe som hjalp terminbeløpet til en bitteliten endring. Rentene er sakte og sikkert på vei opp, men det har foreløpig ikke så stor effekt siden jeg har betalt ekstra. Det som gjør det lett å se at rentene spiller inn er hva som står igjen å betale av renter – der var det lite uttelling fra februar til mars for å si det sånn…

Lånebeløp Renter Terminbeløp Rente Dato
117,389.28 8,750.37 1,034.00 1.401% 16.03.2021
118,462.10 8,788.64 1,037.00 1.391% 16.02.2021

Heldigvis for meg har jeg ikke det største studielånet og ei heller mest igjen. Likevel, over en tusenlapp hver måned som jeg gjerne kunne brukt til andre ting (spare til småbruk for eksempel). På den annen side; det kunne vært mer hver måned. Det høyeste terminbeløpet jeg har hatt siden 2019 er kr 1.141. Så ved å betale litt ekstra, og fordi rentene har gått ned, er terminbeløpet nå 107 kroner mindre. Noe som kanskje ikke virker til å være mye, men alle monner drar.

Veien videre er jeg mer spent på med studielånet for fremover vil jeg ikke betale ekstra. Personlig økonomi er jo nettopp det – personlig – og når ting endrer seg følger gjerne økonomien med. Grunnen til at jeg er spent er jo at jeg har blitt vant til at terminbeløpet sakte og sikkert blir litt mindre for hver måned. Nå som rentene går litt opp og jeg kun vil betale det oppgitte terminbeløpet er jeg spent på hvor mye det vil gå opp.

Takk for at du leser.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg