Studielånet altså…

Det er den tiden av måneden igjen. Nok en innbetaling er gått til studielånet.

I hele fjor betalte jeg bittelitt ekstra på lånet hver måned. Selve terminbeløpene i fjor varierte mellom kr 1.141 på det høyeste i februar og kr 1.044 på det laveste i desember, men jeg betalte trofast kr 1.200 hver måned. Grunnen til at terminbeløpet ble mindre skyldtes ikke så mye at jeg betalte ekstra, men at rentene gikk ned. Likevel, alle ekstra kroner teller.

Derfor startet jeg dette året med å betale enda litt ekstra; kr 1.500 betalte jeg denne måneden, men terminbeløpet gikk fremdeles begrenset ned. Terminbeløpet neste måned er nå på kr 1.041, men jeg ser at rentene skal gå så vidt oppover i mars så den utviklingen kan bli interessant.

Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye litt ekstra nedbetalt spiller inn på terminbeløpet siden det også er veldig avhengig av rentesatsen.

Hvorfor betaler jeg ekstra på studielånet når “alle” sier at studielånet er det beste lånet å ha? Enkelt; det er et lån, rentene løper og det spiller dessuten inn som gjeld når de ser på totalen for hva en kan ha i huslån (eller totalt lån generelt). Med mindre lånet gir deg avkastning (noe det gir banken, men ikke meg), så er det ikke noe å trakte etter.

Studielånet blir jeg ikke kvitt med det første, men jeg ser uansett frem til dagen hvor betalingene etterhvert blir mindre og forsvinner.

Hender det at du betaler ekstra på studielånet ditt?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg