Stearinlys-tiden har startet!

Lys er en stor del av livet vårt – det er vanskelig å gjøre ting i mørket (eller, i alle fall for oss som er seende…jeg tviler på at blinde mennesker har samme, nesten desperate behovet, for lys…).

Dagslys er favoritten min når det gjelder lys. Riktignok er det ikke fullt så mye av det som jeg skulle ønske i vintermånedene – noe jeg tror det vil være enda mindre av enn jeg er vant til i mitt nye hus.

Lampelys er (selvfølgelig) ekstremt praktisk ved behov.

Stearinlys – kan brukes til flere ting. Varme er det vel minst fornuftig til, selv om en liten flamme er mindre varme enn ingen varme. Lys – vel, det kan brukes til det, men jeg tror nok en trenger ganske mange stearinlys før de virkelig lyser skikkelig opp. Nei, min favorittbruk av stearinlys skjer aldri om sommeren, men starter om høsten, holder seg gjennom vinteren og slakker av på våren: kos. Det er kosen med stearinlys som gjør at jeg liker det.

Nå har en del stearinlys en utfordring med utformingen. Ta stearinlyset jeg har startet å bruke nå for eksempel:

hjerteformen er søt den. Stearinlyset gjør jobben med å lage kos. Utfordringen ligger i at det blir så mye av lyset som ikke smelter og blir benyttet – noe som gir rester. Spørsmålet blir da hva en skal gjøre med rester av stearinlys. Tross alt vil jeg kalle det en ressurs, men jeg er litt usikker på hvordan jeg best mulig skal kunne benytte den. Tips mottas med takk!

Liker du å tenne stearinlys?

2 kommentarer
    1. Fyll en av kasserollene med vann og kok det opp. Fyll den andre kasserollen med stearinrestene. Plasser kasserollen med restene ovenfor kasserollen med det kokende vannet, og la stearinen smelte. Når stearninen er smeltet kan du fjerne de gamle vekene med en matpinsett.
      Hentet fra Google 😊
      Helen 🌻

      1. Høres ut som en god ide for å få smeltet stearinen, men lager et par nye utfordringer: vil ikke kjelen en har stearin i bli ødelagt? og må en ikke ha en form eller lignende for å helle den smeltede stearinen i for å lage nye lys? (veke har jeg utrolig nok 😊)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg