Starte med nye studier?

For mange år siden, når jeg startet denne bloggen var det fordi jeg ville dokumentere min reise som fulltidsansatt og deltidsstudent.

Det varte ikke så lenge, men jeg kom meg gjennom tre av åtte fag på studiet i bedriftsøkonomi før jeg måtte kaste inn håndkleet. Jeg likte det studiet veldig godt, selv om det var krevende (fikk gode karakterer på det jeg gjennomførte).

Selv om det nå er flere år siden, og kombinasjonene som gjorde at det på mange måter var 150% med jobbing, har jeg fremdeles lyst til å studere. Bare på en litt mer gjennomførbar måte…

Jeg liker å lære, og å lære på jobb er noe annet enn å lære via studier. Siden jeg jobber på en skole blir jeg minnet på ting jeg liker ved å studere (og noen ting jeg ikke er så glad i, men la oss fokusere på de hyggelig tingene).

Nå skal ikke jeg påstå at jeg liker alt ved et studie (det er ikke pent å juge – og ingen ville trodd på det uansett), men å løse oppgaver og det å skrive oppgaver har alltid vært noe jeg har likt. Så lenge det har vært noe som interesserer meg i alle fall. Riktignok er ikke alle oppgaver like gøy å skrive, og noe research er mer utfordrende enn annen, men totalen om en velger riktig fagfelt burde være positiv.

Sånn livet er akkurat nå, er jeg ikke klar for noen nye studier, men en eller annen gang i fremtiden vil jeg gjerne studere litt igjen. Sitte på skolebenken (enten fysisk eller digitalt) og ta inn informasjon som jeg så kan grave meg enda lenger inn i når jeg skal skrive og/eller løse oppgaver. Bare fordi det er interessant.

Det er uendelige mange valgmuligheter, men økonomi er fascinerende fordi det har så mange fasetter en kan benytte seg av. Så temaet økonomi ville nok vært hovedvalget mitt; kanskje med spesialisering i personlig økonomi. Jeg liker tall og systemer, men at det også noen ganger er litt slingringsmonn fordi vi er alle forskjellige. Så derfor tenker jeg at personlig økonomi er et emne som kan passe for meg; både å studere og kanskje jobbe med.

Så velger jeg en gang i fremtiden å studere noe mer, er det emnet personlig økonomi som for tiden står høyest på lista.

Hva ville du studert om du kunne velge helt fritt?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg