Regjeringen og pengebruk

Først: jeg innrømmer glatt at jeg ikke har fulgt mest med på revidert nasjonalbudsjett og alt som foregår med regjeringen og pengebruken deres.

Så: etter en kjapp titt på denne artikkelen hos Nettavisen ser det ut til at de bare bevilger seg mulighet til å bruke mer penger. På en måte så håper jeg kanskje at jeg har misforstått?

Om jeg mangler penger til noe kan jeg ikke bare si at jeg skal ha mer av kaken – jeg må faktisk foreta noen vurderinger: hvor skal jeg kutte og hvor kan jeg få mer inn?

Siden det ikke alltid er så enkelt å få inn mer penger i en rask håndvending, ville jeg måtte kuttet (noe jeg har startet med ved å begynne å bytte forsikringer). Hvor mye og i hvilke kategorier vil variere ut i fra både årstid (eks. dyr strøm om vinteren) og andre variabler. At jeg ikke bare kan begynne å trykke egne penger er det ingen tvil om at jeg ikke kan gjøre (ganske ulovlig…).

Jeg liker dessuten å se de lange linjene i økonomien og planlegge for fremtiden så den blir best mulig på alle måter. Noen ganger betyr det å spare mer på enkelte ting i nåtiden, så det vil bli lettere å gjennomføre ting i fremtiden.

Det er her jeg faller litt av når det er snakk om regjeringen og pengebruk – de ser ut til å ikke helt ha evne til å planlegge godt nok for fremtiden?

At det er mange variabler, lite stillstand, mye uro og mye uvisshet  er riktig – men å bare bruke mer og mer og ikke kutte noe særlig henger ikke helt på greip?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg