Plukket uspiselige ting

Høst. Trær. Natur. Høsting av spiselige ting – bær og sopp og nøtter. Eller – det er blitt lite av det i høst. Nå har det dessuten vært flere frostnetter og da blir det mindre høstemuligheter uansett.

Det er ikke alt i naturen som er like spiselig for mennesker – enkelte sopper er gode eksempler på det. På den annen side – jeg plukker ikke sopp uansett, så der har jeg ingen bekymringer.

Nøtter har jeg heller ikke plukket mest av i naturen, men jeg vet at kastanjene i hagen her ikke er av den spiselige varianten. Likevel har jeg plukket noen nøtter. Om jeg vil få det til vet jeg ikke, men målet er å ta de med til nytt bosted og se om de vil spire og vokse der. Noe som også ville vært artig ville vært å kunne få tak i spiselige kastanjer og gro et sånt tre, men vi får se hva jeg kan få tak i…

Riktignok har jeg fremdeles ikke funnet nytt bosted, men det betyr ikke at jeg ikke leter. Noen av stedene som har sett interessante ut i starten har vist seg å ha noen utfordringer: flomfare, rasfare, støysone rød, nærmeste nabo til aktiv jernbanelinje, asbest i taket, tak som er i ferd med å falle ned, ikke bad, ikke bad eller toalett, ikke innlagt vann, kondemnabelt… skulle tro det ville vært mulig å ha litt bedre lykke?

Vel, enn så lenge samler jeg nøtter jeg håper jeg kan gro til store trær en gang i fremtiden.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg