Planlegging: boligbytte

Jeg liker å være forberedt, og da er det greit å være tidlig ute. Mulig jeg er litt i overkant tidlig ute denne gangen.

For omtrent seks år siden kjøpte jeg rekkehus og syntes det var ganske nervepirrende. Det var mitt første boligkjøp så det var kanskje ikke så rart.

Selv om jeg har gode naboer, liker huset og kort vei til både butikk og turstier, er ikke huset helt for meg. Jeg trodde jeg kom til å venne meg til å bo så nærme naboer, men det har ikke helt slått til. Dette er definitivt et tilfelle av “det er ikke dem, det er meg”.

Dermed kan det kanskje virke rart at det jeg ønsker å kjøpe er en leilighet, gjerne i en firemannsbolig (helst med en liten balkong så jeg kan sitte ute). Likevel, det er mitt neste mål.

Derfor har jeg hatt møte med banken. Jeg har jo tross alt aldri solgt en bolig og kjøpt ny før i samme moment. Derfor ville jeg vite litt mer om det. Når jeg skriver nå innser jeg at det kanskje er et spørsmål til jeg burde stilt, men foreløpig er det en god stund til jeg kan begynne å se på det så det kan jeg spørre om senere.

Uansett, et finansieringsbevis gjelder for tre måneder, men det kan fornyes to ganger; så totalen der kan faktisk bli på hele 9 måneder ved behov om det ikke er noe som drastisk endrer seg.

Det legges også inn en sikkerhetsmargin i dette beviset for å sikre egenkapitalen til kjøperen. Veldig lurt da det ville vært veldig kjedelig å sitte igjen med lån fra boligen en har solgt etter at boligen faktisk er solgt. Denne marginen er på 10%.

Heldigvis for meg har jeg betalt ned litt på boliglånet jeg har, så egenkapital er ikke den store hindringen min (den skal være 15% forresten).

En annen ting som er viktig å huske på er at maks gjeld er 5 ganger inntekt før skatt. I denne maksgjelden skal alt regnes med; studielån, billån, forbrukslån og kredittmuligheten en har på kredittkortet. Heldigvis for meg har jeg kun studielån og boliglån, men at mastercard også skulle taes med ble jeg litt overrasket over (selv om jeg egentlig visste det).

Har du eid bolig som du har solgt for å kjøpe ny bolig?

2 kommentarer
      1. Takk!
        Det skjer nok ikke noe mer før til høsten fordi det er noe som skal betales ferdig, og noen ting som skal gjøres først, men planleggeren i meg koser seg med å fundere på scenarioer. Uansett, jeg regner med at jeg kommer til å skrive om prosessen sånn at jeg husker noe av det om jeg skal gjøre det igjen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg