Personlig økonomi

Reklame | aimn

Hva er egentlig personlig økonomi?

Hvis du ønsker definisjoner på det vil jeg anbefale å google det, men om du vil vite hva jeg mener fortsett å les 😊

Jeg regner personlig økonomi for å være nettopp det; din egen økonomi som du styrer selv: de inntektene og utgiftene du som privatperson har. Så kunne nok også kalt det for privatøkonomi – jeg tenker i alle fall at det er den samme tingen.

Hvordan en håndterer sin egen økonomi er forskjellig fra person til person.

Etter min mening er det to ting som er viktigst:

  • at du har kontroll
  • at du aldri bruker mer enn du har

Klarer du å følge de to reglene går det stort sett bra.

Å ikke la mer forsvinne ut enn det som kommer inn er logisk, men noen ganger må en kanskje bruke mer en måned enn det som faktisk kom inn.

Fordelen med å generelt sett ikke bruke opp alt gjør at sånne måneder ikke nødvendigvis tar knekken på økonomien fordi du vil da ha spart opp en buffer. Både denne bufferen og kontrollen du har, kan gjøre deg mindre stressa når den store regningen kommer.

For siden du har kontroll er det i mange tilfeller ikke en overraskelse (medlemskapet til Den Norske Turistforening – regningen kommer hver desember). Om kjøleskapet ryker er nok det en overraskelse, men da er vi tilbake til å ikke ha brukt opp alt og dermed ha en buffer som gjør at det er kjipt at kjøleskapet ryker, men det går greit.

Nå er det selvfølgelig mye som kan sier om personlig økonomi, men jeg mener at du kan komme langt med de to viktige tingene.

(OBS. Jeg har ingen formell økonomiutdanning, så din personlige økonomi er ditt ansvar.)

Aim High Pad Lock//Boost Bottle//Black Beanie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg