Personlig økonomi

Lenge tenkte jeg at personlig økonomi var et fint mål, men så begynte jeg å lure.

Hvordan kan personlig økonomi være et mål? Å ha kunnskap om det kan være et mål. Å vite hvordan jeg kan bruke det for å få en sunn personlig økonomi hvor jeg ikke bruker over evne kan være et mål.

Betyr ikke det at den personlige økonomien ikke nødvendigvis er et mål, men heller et verktøy? Et verktøy for å oppnå noe en ønsker: ingen forbruksgjeld, ikke være blakk før lønnen kommer, ha kontroll over økonomien så du kan sove godt om natten, kjøpe ting du ønsker deg, økonomisk frihet.

Hva du bruker verktøyet personlig økonomi til er opp til deg selv. Selv har jeg noen ideer om hva jeg ønsker å bruke dette verktøyet til (småbruk har jeg nevnt mange ganger etterhvert…).

Hva ønsker du å kunne eller lære om personlig økonomi, hva vil du bruke det til, hvorfor ønsker å du lære de tingene? Det er mange spørsmål en kan stille, men spørsmålet om hvorfor gir deg nok også mange av de andre svarene og det gir deg dessuten et grunnlag for hvor du kan begynne læringen.

Det finnes mange bøker om temaet personlig økonomi (eller privatøkonomi som det mange ganger også kalles). Mulig det er bare meg, men jeg tenker at de sier mye av det samme bare på ulike måter – noe som faktisk er veldig bra siden folk er forskjellige og har forskjellige måter å lære på. Vi trenger at temaet tas opp i ulike vinklinger og at det blir mer naturlig å snakke om det. Tross alt påvirker det oss alle sammen, og ikke alle har den samme bakgrunnen så utgangspunktet er ulikt.

Så, hva er dine tanker om personlig økonomi?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg