Ovenfra og ned

På formiddagen i dag rakk jeg en tur på hagesenteret og fikk kjøpt et par nye planter til blomsterbedet mitt. Jeg syns det er vanskelige å bestemme seg for hva jeg vil ha, så derfor tar det tid å gjøre alt helt ferdig. Riktignok tror jeg at jeg er ganske ferdig nå (selv om det er mye jord som syns). Noen av plantene tror jeg at vil bli større og spre seg noe (klokkeblomsten), mens andre trenger bare å vokse litt mer (tagetes). Dagens innkjøp var klokkeblomst og pelargonia. Jeg rakk å plante de ut i blomsterbedet før det begynte å regne, men det var også alt jeg rakk ute i dag. Derfor blir dagens hagebilder tatt ovenfra og ned – ut vinduet…

Rosa pelargonia med blomkarse til venstre og sinnia i startgropen på høyre siden.

Å få lyset riktig var umulig, men klokkeblomsten på venstre side er en nydelig blåfarge. Pelargoniaen er rosa, ringblomsten øverst har ikke kommet til blomstringsstadiet, coleusen øverst i høyre hjørne er snart ferdig spist av snegler og løvemunnen nederst i høyre hjørnet har heller ikke begynt å blomstre.

Petuniaen (den blå) liker vann, men føler seg litt utmattet tror jeg – både av mye regn på kort tid, men også fordi den hele tiden blir spist på av snegler…

Det har regnet så hardt at løvemunnen har mistet et par blomster. Klokkeblomsten er nok derimot fornøyd vil jeg tro med å bli vannet inn så godt. Tagetesene (fløyelsblomstene) fikk flytte ut i blomsterbedet i går, så jeg venter nå i spenning på om de blir spist av snegler eller om de klarer seg og vokser seg store og begynner og blomstre.

Løvemunnen ser veldig annerledes ut ovenfra og ned enn den gjør når en ser på den fra siden (som jeg vil tro er mer vanlig?). Den kjøpte jeg forresten i fjor og plantet i bedet. Regnet med at den ikke ville overleve vinteren, men den kom igjen så den er tydligevis flerårig? Den klarte til og med å frøså seg selv med et par i blomsterbedet (som er utenfor bildet). Tror jeg ønsker meg løvemunn i flere farger – jeg trenger bare en plante av hver farge fordi det er superlett å spare frø for å få nye planter. Skjønt, ingen av de jeg sådde fra frø har begynt å blomstre enda, men jeg satser på at de kommer med blomster snart? 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg