Økonomisk månedssjekk

I løpet av måneden betaler jeg regninger etterhvert som de kommer – da slipper jeg at noe blir glemt. Siste dagen hver måned tar jeg også alltid en sjekk på økonomien som helhet.

  • Hvor mye har gått ut på regninger – har det vært noen overraskelser (eks. strømregning…)?
  • Hva er ståa på fond jeg investerer i?
  • Hvor mye har jeg brukt på mat i løpet av måneden?
  • Hvor mye har jeg brukt på diverse ting? (Når jeg ser på andre ting enn regninger og mat (og bensin) tenker jeg alltid over – var dette nødvendige kjøp?)
  • Har jeg brukt penger på ting som gir meg noe positivt?
  • Hvor stor er gjelden min? (boliglån og studielån)
  • Hva er totalen på sparekontoene mine?

På denne måten får jeg oversikt over måneden er gått og jeg ser umiddelbart om det er eventuelle justeringer jeg ønsker å gjøre for den kommende måneden. Jeg prøvde en stund å lage et budsjett, men jeg er et vanemenneske så det var aldri store variasjoner og jeg følte dermed ikke et behov for budsjett. En regel har jeg nemlig: aldri bruke penger jeg ikke har (med unntakene av bolig- og studielån).

Hvorfor tar jeg økonomisjekken hver måned? Vel, jeg liker tall og økonomi, men også å ikke bekymre meg over økonomien. For det er en greie (i alle fall i min mening) – at når jeg har oversikt kan jeg raskt omstille meg ved behov. Kanskje jeg har brukt litt mer enn jeg trodde en måned og innser at jeg burde være litt mer forsiktig neste måned. Eller så har jeg kanskje vært litt gjerrig og kan med god samvittighet unne meg noe jeg har lyst på (klær og puslespill har skjedd i løpet av de siste månedene).

 

Jeg vil nemlig ikke være bekymret over økonomien og føle at jeg ikke kan unne meg noe og dermed nesten blir litt som en slave av pengene. Jeg vil heller kunne kose meg uten bekymring og at pengene er et verktøy som gir meg livet jeg ønsker meg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg