Natten er ikke mørk?

Når jeg våknet og stod opp i dag, var det fremdeles mørkt ute. Skjønt, helt mørkt var det ikke. Gatelys og en del folks utelys kunne jeg se. Dessuten var en liten del av himmelen lysere.

Først trodde jeg at det var sola som var på vei opp, men det var ikke helt riktig retning. Så skjønte jeg det; byen av i den retningen. Det er så mye lys på i byen at det lyser opp nattehimmelen før sola står opp.

Jeg har hørt (og tenkt) over lysforurensning før, men noen ganger tar det tid før kunnskapen virkelig synker inn. Tenk så mye strøm som brukes for å lyse opp himmelen på den måten (og så mye vi kunne spart om vi halverte den opplysningen). Mon tro hvordan plante- og dyrelivet blir påvirket av at det aldri er ordentlig mørkt om natten? For det er jo et poeng også – vi mennesker blir ofte anbefalt å ha det mørkt der vi skal sove for å kunne få optimal søvn for igjen å kunne fungere optimalt. Unner vi ikke dyre- og plantelivet det samme?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg