Når størrelsen teller…

Vanligvis er jeg ikke så opptatt av at størrelsen blir akkurat sånn jeg tenker, men noen ganger kan det være lurt.

Strikking er en kunstform som inneholder mye mer matematikk enn jeg noen gang forestilte meg. Matematikken er viktig for at størrelsene blir sånn en tenker seg eller er forespeilet. De størrelsene teller!

Når jeg hekler en (eller flere) løpere spiller ikke størrelsen så stor rolle – om mitt resultat avviker noe fra mønsteret går det helt greit.

I går startet jeg på et prosjekt jeg antar blir langtidsprosjekt: et ullpledd. Jeg gjettet meg litt frem til hvor mange masker jeg burde legge opp – og innså når jeg var nesten ferdig med å strikke opp det første nøstet at jeg tok feil. Så den “prøvelappen” ble definitivt større enn tenkt.

Dermed gjorde jeg litt matematikk og innså at jeg burde ha omtrent 60 masker (!) mindre for å få størrelsen jeg ønsket å oppnå.

Jeg har ikke rekt opp det jeg har gjort, men jeg startet like godt i andre enden av garnet…så nå har jeg lagt opp 260 masker og der ser allerede mer riktig ut.

Jaja, sånn er det når størrelsen teller og mitt mål er at når ullpleddet er ferdig vil det være ca 90 x 120/130 cm. Hva resultatet blir finner jeg ut av, men nå starter jeg nærmere planen i alle fall 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg