Når er de egentlig ferdige?

Som nybegynner er det mye jeg ikke vet og kan, men jeg liker å lære. I år er noe av den store læringen en kjøkkenhage (som jeg har lært at jeg ikke må fylle så mye som jeg gjorde i år…).

Dette er året hvor jeg gror mange ting jeg aldri har grodd før: tomater (to varianter), bønner, kålrot og reddikker. For øyeblikket er det bønnene (nærmere beste bondebønnen Ratio) hvor jeg trenger litt hjelp. Når skal de egentlig høstes?

De som har “vokst opp” og ikke blitt spist av ?(insekter?), begynner å bli ganske store. Omtrent 10 cm tror jeg faktisk noen av dem allerede er blitt! Så er det nå på tide å starte å høste dem?

Dessuten; hvordan skal de tilberedes? Målet mitt var å lage tomatbønner (jeg liker de hermetiske jeg kjøper på butikken og vil prøve å lage egne), men tomatene er jo langt fra klare.

Noe av læringen her blir å se hvor lang tid det tar før ting er klare til å høstes – tomater og bønner kan gjerne være klare omtrent samtidig så det blir enklere å lage tomatbønner.

Takk for tips om du har noen!

2 kommentarer
    1. Har ikke prøvd bønner, kanskje prøve neste år. Det er stadig noen som er intetessert i å smake, av insekter. Sånn er det bare her. Lykke til med bønnene.

      1. Om insektene bare smakte litt ville vært en ting, men å spise opp så mye? Vel, det er en del av naturen så jeg får vel bare være glad for at de også trives.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg