Når eplene blir modne, så faller de ned?

Jeg har tre epletrær og det ser ut til å være tre ulike typer? (bildet over er av det største med mest epler)

Uansett, det ene, med grønne epler ser ut til å leve opp til den gamle barnereglen om at “epler og pærer henger på trærne, når de blir modne så faller de ned”. Det virker i alle fall sånn.

Eplene er ikke de største, men de er søte med litt syrlighet til de. Innmari gode egentlig, så jeg må passe på å ikke spise for mye av de.

At de burde plukkes er det snart ingen tvil om, men så blir spørsmålet: hva skal jeg lage av de?

Å lagre epler syns jeg ofte gjør at de bare tørker inn og blir skrukkete – noe jeg ikke kan fordra. Så jeg må gjøre noe for å bevare de. Jeg har ikke saftpresse, men jeg har saftkoker (som jeg aldri har prøvd før). Jeg har dessuten kjeler så jeg kan koke syltetøy, men blir det godt med eplesyltetøy – for jeg tenker at det kanskje blir litt i overkant syrlig?

Eplemos har jeg hørt om, men er det egentlig bare en variant av eplesyltetøy? Eplekake kan jeg sikkert lage, men jeg spiser ikke så mye kaker – og dessuten – hvordan skulle jeg lagre femten eplekaker?? Det er nemlig ganske mange epler på det ene epletreet…

2 kommentarer
    1. Eplemos er godt til dessert! Lag noen eplekaker og legg i fryseren! Du har nok å holde på med, skjønner jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg