Klimaet vs naturen

Temaet i overskriften interesserer og opptar meg, men jeg vet så alt for lite. Likevel; her er noen tanker fra meg.

  • Klimaet endrer seg – det tror jeg ikke så mange tviler på. Hvorfor det endrer seg derimot, er det ulike meninger om. Personlig tror jeg at det går i sykluser som det meste i verden gjør, men at vi mennesker har en stor påvirkningskraft. Stadig blir vi påminnet at klimaet endrer seg – oftere og oftere snakkes det om “ekstremvær”.
  • Naturen som helhet er, hvis en tenker over det, et gigantiskt levende økosystem – som vi mennesker er en del av. Naturen er noe vi må ta vare på – jeg tror ikke vi kan leve uten…

Det biologiske mangfoldet i naturen er utrolig viktig – uten mangfoldet vil systemet falle sammen. Det blir litt som å fjerne albueleddet så underarmen og hånden ikke henger sammen med resten av kroppen og tro at du kan fortsette å skrive på samme måte med begge hendene. Systemet i naturen er et delikat og intrikat system som forskere fremdeles ikke vet alt om. Det har en utrolig evne til å overleve, men når mennesker blir litt i overkant ivrige til å ødelegge kan det gå galt.

Når mennesker ødelegger natur for å redde klimaet har jeg en følelse av at det blir litt som å tisse i buksa for å holde deg varm – det fungerer en kort stund, men så blir det værre enn hva som var utgangspunktet.

Ta vare på naturen og dens biologiske mangfold. Selv om jeg ikke har noen formell kunnskap om noe av dette, har jeg stor tro på at naturen er løsningen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg