Kan dette virkelig stemme??

Armen til genseren jeg strikker har gått fortere enn forventet, men nå har jeg møtt på litt skepsis fra meg selv. Jeg tenkte jeg gjorde det riktig, men når usikkerheten først har satt seg…da hender det at en trenger noen gode tips og råd fra andre…

Å skulle legge ut fra 60 til 114 masker tar et stykke når det står at jeg skal legge ut to masker hver halvannen centimenter. Greit nok. Det som gjør meg usikker er at jeg allerede er på 34 cm og armen skal være 48 cm lang – og jeg skal legge ut syv ganger til (altså 14 masker). Med andre ord vil jeg havne på hele 44,5 cm når jeg er ferdig med å legge ut – er ikke det litt i overkant nærme sammenslåingen med resten av genseren? Jeg mener; burde ikke armen ha fått sin fulle bredde et eller annet sted på overarmen – ikke omtrent i armhulen når det skal strikkes sammen med resten av genseren (raglan-felling)?

Så nå sitter jeg her og lurer på om det stemmer det jeg har gjort, eller om jeg burde ha utleggene litt nærmere hverandre så den fulle bredden er klar tidligere på armen… Hjelp?

10 kommentarer
    1. Dette er spørsmål til Vibbedille eller Strikkekjerring. Jeg har null peiling. Det låser seg helt når jeg leser om strikking, haha.. men du må ha lykke til, blir sikkert bra til slutt 😜👍🏾

      1. Takk 🙂
        Du har nok rett i at Vibbedille og Strikkekjerring er riktige personer å spørre, men det føles ikke naturlig å spørre direkte når jeg ikke kjenner dem (selv om det er det lureste…).

    2. På noen gensere økes det på armene helt til rett før de settes på pinnen sammen med bolen, på andre avsluttes økningen midt på overarmen. Det kommer ann på designet.

    3. Jeg syns dette høres helt greit ut jeg. Du får jo gradvis øking hele veien oppover armen, nesten helt frem til der du skal sette armene sammen med bolen. Blir så flott skal du se. Syns du er en reser med strikkepinnene!<3

    4. Jeg strikket sist gang en genser den andre veien. Begynte øverst, altså. Raglanfelling. Da begynte jeg å redusere antall masker med en gang, så det blir jo det samme som du gjør nå.
      Lykke til! Nydelig farge! 🤗

      1. Takk! Jeg har lurt litt på det med å starte på toppen og strikke ned – hvor annerledes det er fra den “vanlige” veien? Har lyst til å prøve det også 😊

        1. Jeg trodde det skulle være veldig vanskelig. Gjorde avtale i garnforretningen om at jeg kunne få hjelp der dersom jeg ikke fikk det til. Men det gikk helt greit, fulgte bare oppskriften. Fin måte å gjøre det på, du har da mer kontroll både på lengde på genseren og på ermene.
          Lykke til!🤗

          1. Vel, jeg er på min tredje genser nedenfra og opp – og de gangene jeg har hatt spørsmål har jeg vært heldig nok til å få gode svar her på bloggen! 🙂 Før jeg startet kjøpte jeg et mønster i en garnbutikk og når jeg spurte fikk jeg hyggelig svar om at det var bare å komme innom og spørre om jeg lurte på noe – så garnbutikker er gull! (og de har gull – om en regner garn som gull i alle fall 🙂 )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg