Hvordan få råd til drømmeferien

Har du lyst til å reise bort på ferie? Kort eller lang? Vet du hvor du ønsker å dra? Hvem vil du dra sammen med? Hva ønsker du å gjøre mens du er på ferie? Hvordan vil du bo? Hva ønsker du å spise?

Alt dette er spørsmål du kan stille deg for å finne ut av hvor mye penger du egentlig trenger for å kunne dra på drømmeferien.

Med tanke på at det er veldig lenge siden forrige gang jeg var på ferie har jeg lenge ikke tenkt over dette. På den annen side har jeg den siste tiden fått lyst til å dra på ferie, og jeg har dermed begynt å innse at disse spørsmålene kan være en lur ide å tenke gjennom.

Om du har haugevis av penger liggende å slenge så du kan dra på akkurat den ferien du ønsker akkurat når du ønsker, er ikke disse spørsmålene som viktige for deg, men for oss andre kan de være smarte.

Siden jeg så sjelden er på ferie er det ikke noe jeg har satt av penger til i budsjettet mitt, noe jeg den siste uken har innsett at kanskje ikke var det lureste. Jeg har jo litt lyst til å dra på turer og til det har jeg behov for å kunne finansiere det. Så jeg må starte sparingen!

For øyeblikket er jeg litt usikker på hvor mye jeg vil spare hver måned og hvordan jeg vil spare. Først tenkte jeg å begynne med å spare kr 500 i måneden, men innså ganske raskt at det bare blir kr 6.000 i året og det er jo egentlig ikke så mye. På den annen side – det er en start.

Utfordringen nå er at jeg vil ha dette inn i budsjettet i tillegg til å dra på et par ferier i år som jeg da ikke har satt av penger til, så det er jeg spent på hvordan jeg kommer til å løse (Tips tas imot med stor takk!!)

Årets ferier får jeg prøve å skrape sammen penger til på ett vis, men så får jeg planlegge bedre videre. Det er tross alt flere steder jeg ønsker å dra. London, Barcelona, Kreta, New York og sikkert en haug andre steder bare jeg får tenkt meg om.

Sparer du fast til ferie så du har ekstra, eller satser du alt på feriepengene de fleste får hver sommer?

Dessuten; hvor har du lyst til å dra på ferie om du kunne velge fritt?

2 kommentarer
    1. To uker i California og Seattle for ett år siden, med fem dagers leiebil, to billetter til Universal Studios, fire flybilletter og seks dager med overnatting ble 31.000 kr for meg, så 500 kr i måneden blir kanskje litt lite. ;-p Ville nok derfor først satset på en ferie på denne siden av Atlanteren. ;-p
      Alternativer er jo å heller dra på lang-helger til ulike storbyer. Da kan du søke etter billige flybilletter.
      I år har jeg ikke planlagt å reise på feire, det blir en Staycation. Jeg skal pusse opp kjøkkenet, men kanskje jeg kan leke turist i egen by? Slå til med en overnatting i byen, få frokosten og alt det der.
      En annen mulighet er å toge rundt i Norge. En venninne av meg er kjempe flink til å besøke vennene sine og hun tar som regel toget for å treffe de. Det er jo et billiger alternativ.
      Blir gøy å lese hva du velger!

      1. Ja, kommer nok ikke på andre siden av Atlanteren med det første, men kr 500 i måneden er i det minste en start 🙂
        Turist i egen by (eventuelt nabobyen?) og unne seg en hotellovernatting høres jo helt genialt ut. Burde nesten ha to netter for å få skikkelig feriefølelse. Poenget om en har lite penger til stor og lang ferietur blir vel å gjøre noe utenom det vanlige 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg