Hvilke vaner er ønskelig?

Svaret på spørsmålet er jeg ganske sikker på varierer fra person til person. Vi er tross alt forskjellige individer og fokuserer på ulike ting av hva vi ønsker oss i livet.

Å lage vaner kan føles vanskelig og det kan føles enkelt; det kommer helt ann på vanen – og ofte hvorfor du jobber for å lage deg den vanen.

Jeg har vaner som allerede er innarbeidet, noen jeg har begynt å jobbe med, noen jeg jobbet med før og noen jeg ikke helt har begynt på enda. Noen vaner har vært lettere å tilegne seg enn andre; for eksempel tannpuss. Det gjøres helt automatisk både morgen og kveld (tanntråd sliter jeg litt mer med å innarbeide).

  • Å bruke tanntråd hver dag er en vane jeg ønsker, men foreløpig skjer det bare sporadisk. Har litt å jobbe med her…
  • Siden jeg ikke har oppvaskmaskin ønsker jeg meg vanen med å ta oppvasken etter alle måltidene så jeg slipper at kjøkkenet er så rotete hele tiden. Her har jeg faktisk gjort fremgang og tar nå stort sett oppvasken etter middag hver dag.
  • Klargjøre neste dag kvelden før. Med det mener jeg at jeg vil vite hva jeg skal i løpet av neste dag, og  også legge frem klær til dagen etterpå (da slipper jeg å lete frem klær på et kaldt soverom om morgenen). Vanen med å legge planen for neste dag er ganske godt innarbeidet nå, men å legge frem klær til neste dag er litt værre å huske på. Heldigvis kommer det seg med det siste punktet.
  • Siden jeg har lyst til å bli i bedre form tar jeg en styrkeøvelse hver dag. Den kan være veldig liten noen dager, men poenget er at jeg i alle fall gjør noe (som er mye mer enn jeg har pleid). Dessuten jobber jeg hardt med å overbevise meg selv om å gå en liten tur hver dag – inkludert etter jobb. Det er litt værre, men jeg får det stort sett til. Disse to tingene er dessuten to av målene mine for 2019, så det er kanskje derfor jeg fokuserer litt ekstra på dem.
  • Regnskapet mitt burde selvfølgelig oppdateres hver helg, men de siste månedene har jeg blitt litt slækkere på det, så noen ganger skjer det bare i månedsskiftet – ups! Her burde jeg ta tak.
  • En annen vane jeg ønsker meg, og som jeg stadig jobber for (og stadig bommer på….) er å legge meg til en passende tid så jeg også fint kan stå opp i passende tid. Her er det mange som fokuserer på når de skal stå opp og jeg har endelig innsett at først må en fokusere på når en skal legge seg for å være sikker på å få nok søvn som jo faktisk er poenget (i alle fall i min mening).

Har du noen vaner du ønsker å tilegne deg eller som du jobber med å tilegne deg?

Husk at de fleste vaner er lettere å lage seg om du vet hvorfor du vil ha dem og du får laget deg en trigger som er tilpasset deg og vanen du ønsker.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg