Hva vil verdien være?

Noen ganger lurer jeg på hva verdien av ting er. Enkelte ting er forholdsvis enkelt å gjette seg frem til – ting en kjøper i vanlige butikker hvor de fleste (eller alle?) ting har prislapper på (men en gang i blant er det faktisk mulig å prute – selv her i Norge).

Andre ting er vanskeligere å vite verdien av. Møbler en selger som privatperson på nett for eksempel. Eller hus. Eller egenprodusert håndarbeid…. Akkurat nå er det vel kanskje den siste (håndlagde ting) jeg er mest nysgjerrig på. Riktignok har jeg vært nysgjerrig på det en stund, men foreløpig har jeg ikke testet ut priser for å si det sånn…

For håndarbeid kan det være utfordrende å vite verdien. Garn koster en del. Produksjonstiden på for eksempel et par pulsvarmere (eller andre ting for den saks skyld) kan variere stort. Et par helt enkle og korte pulsvarmere vil være mye raskere å strikke enn et par lengre med mer mønster.

Nå har riktignok ikke de jeg nettopp har strikket mye vanskelig mønster, men jeg har jo også andre ting jeg gjør i løpet av en dag. Kanskje jeg en gang burde regne på antall timer jeg bruker? Jeg vet i alle fall at disse startet jeg på tirsdag 29. august og avsluttet på søndag 3. september (men jeg festet trådene mandag 4. september – så jeg burde kanskje regne med den dagen også?). En ting er sikkert – jeg brukte ikke hele dagen alle de dagene (6 dager) – tross alt måtte jeg bli ferdig med å tømme og vaske huset og overlevere nøkler fordi salget var i boks og overtakelsen var 1. september. Likevel vil jeg tro jeg strikket et par timer hver dag, noe som gir meg omtrent 6 dager gange 2 timer per dag = 12 timers arbeid. Garnprisen på dette garnet (“Fin” med 50% babyalpakka og 50% silke) ser ut til å ha vært kr 89,- for ett nøste (nå kr 53,- på salg).

Sannsynligheten for å få god timebetaling er forsvinnende liten med håndarbeid, men hva ville du tenkt at prisen på et sånt par med pulsvarmere burde være? (Husket du å ta med garnprisen?) (og alle arbeidstimene?)

Det viktigste spørsmålet: Hva ville du vært villig til å betale?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg