Hva er suksess?

Jeg innbiller meg at mange forbinder suksess med penger – og kanskje makt?

I alle fall tenkte jeg lenge at suksess ble målt i penger. Jo mer penger du tjente og hadde, jo mer suksess hadde du.

Nå tviler jeg stadig mer på den tanken. Etterhvert har jeg innsett at suksess og målet for suksess kan variere fra person til person, og ikke bare det – hva suksess er for en person kan faktisk endres i løpet av livet.

Penger, makt, å ha mye ting, å ha mange venner og en stor omgangskrets, å ha fine ting, å bli beundret av andre, å kunne velge hva du vil – jeg tror at mange vil inkludere en eller flere av disse tingene som mål på suksess. Eller kansje ikke, kanskje jeg har tatt helt feil (det hender det skjer – utrolig nok 😝)

Etter å ha hatt noen opp og nedturer i livet har jeg begynt å finne ut av hva jeg tenker vil være suksess for min egen del. Suksess for min del vil være å leve mitt liv på min måte som gir meg glede. Ja, det er mye meg i min suksess, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg er så selvsentrert som det kanskje kan høres ut som. For jeg liker å lage ting, jeg liker å gro ting, jeg liker å ta vare på naturen – alt dette er ting som også kan komme andre til gode. Friheten til å kunne leve livet på en måte jeg ønsker vil jo også være bra for de rundt meg – jeg tror jeg vil være mer fornøyd…og fornøyde mennesker vil gjerne at andre også skal kunne være fornøyde. Det blir ofte mer av det en fokuserer på. Så om jeg kan fokusere på å gro grønnsaker på en måte som er best mulig for naturen, og som jeg også kan dele (selge) til andre (jeg må ha inntekter) – er det en bra måte å spre bra ting på.

Har du noen gang tenkt gjennom hva suksess er for deg?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg