Huset ditt er ingen investering!

I Norge er det vanlig å snakke om at en må kjøpe hus (eller leilighet) for å bo. Så mange regner at huset de bor i er en investering – at når de selger det så vil de tjene på det fordi alt er blitt dyrere og prisene har gått oppover.

For det første: huset du kjøper og tenker å bo i – du skal bo der… så så lenge du bor der vil ikke prisstigningen spille noen rolle.

For det andre: selv om du selger for en høyere pris enn du kjøpte – alt annet i samfunnet har også økt i pris. Dessuten – det koster å eie et hus: vedlikehold og oppgraderinger.

Om du kjøper for å pusse opp og selge så kan jeg være enig, så fremt du gjør det på en god måte. Med det så mener jeg at du pusser opp og så selger for en pris som er såpass høyere at du “får tilbake” kjøpsprisen, summen av all oppussing og kostnadene ved kjøp og salg. For at det dermed skal lønne seg må prisen være ganske mye høyere når du selger enn når du kjøpte…poenget er jo tross alt ikke å gå i null, men faktisk tjene på det.

Huset ditt kan være en investering om du kjøper en hel tomannsbolig; bor i en del og leier du den andre delen. Det ville vært en investering.

Eller om du kjøper en bolig du ikke har tenkt til å bo i selv, men heller leie ut til andre. Da kan det være en investering for leietakeren betaler jo husleie. Husk likevel at det koster å eie – som boligeier må du betale kommunale avgifter, vedlikehold og oppgraderinger. Kanskje har du også lån på boligen som skal betales tilbake. Alle disse utgiftene må dekkes av husleien, så om du skal tjene penger kan det være at husleien ikke blir så billig som du i utgangspunktet tenkte.

Når jeg ser i media ser det ut til at mange klager over at husleien ofte er dyr, men den skal tross alt dekke en god del ulike utgifter. Dessuten – det er huseier som har risikoen ved å eie et hus.

Mitt hus er ingen investering (selv om jeg trodde det når jeg kjøpte meg hus), men der jeg bor – og en utgift.

Boligpolitikken i Norge er så vidt jeg kan forstå tilpasset de som eier bolig og ikke de som leier. Hvorfor det er sånn er jeg litt usikker på. Selv om jeg nå vet at bolig er en utgift og ikke en investering, trives jeg med å eie egen bolig.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg