Hobbyprosjekt: Planter #4

Jeg trenger drivhus… men enn så lenge får jeg greie meg med vinduskarmer og bord.

Jeg vet ikke hvorfor den ikke er fornøyd, men cantaloupemelonen som spirte så friskt i starten sliter litt. Foreløpig er det bare ett blad den har tørket ut for å vise sin misnøye, men neste blad har startet. Den har det ikke for tørt, men jeg trodde ikke det var for fuktig heller. Jeg har satt den i vinduskarmen på kontoret; rommet med jevn varme og mest sol. Så om noen har noen tips til hvordan jeg kan hjelpe den taes de imot med stor takk!

Mandarinen/klementinen (?) har fått et svakt gulskjær over seg, men ser ellers ut til å trives i vinduet på kontoret.

Den store paprikaplanten min fortsetter å produsere. De to første paprikaene jeg tok av er spist for lenge siden og de var skikkelig gode og sprø. Siden dagen er kortere tar alt lenger tid nå, så når de neste småtassene er klare aner jeg ikke. Den lille i potten ved siden av bruker også god tid.

De tre advokadoene som delte potte, har nå endelig fått hver sin. Det er kun den største som har noe særlige blader, men kanskje det tar seg opp nå som de bor “alene” og kan få all energien selv?

De to “gamle” advokadoene min er faktisk blitt så høye at de rekker opp til klinka på døra. Som det meste andre har de også tatt vinterpause, så regner ikke med at det blir noen utvikling der før til våren igjen.

Potetfangst! Jeg gjorde noe en egentlig ikke skal gjøre, men jeg var så nysgjerrig at jeg gjorde det likevel. Hadde noen poteter fra butikken som jeg burde spist, men så ble de liggende litt i overkant lenge i kjøleskapet… De fikk groer, så jeg gjorde kort prosess og puttet dem i jorda i et blomsterbed jeg aldri har gjort noe med. Ikke akkurat den største avlingen, men det var litt gøy at det ble noe ut av det.

Det lille “Juletreet” mitt er ikke så mye høyere enn ugresset i potta, men det er ganske seigt. Så jeg håper selvfølgelig at det kommer til å overleve vinteren ute.

Hvordan er det med plantene dine om dagen?

5 kommentarer
    1. Så kjekt innlegg! Driver selv med hobbyplanting – anbefaler å prøve å få til mango plante om du ikke allerede har prøvd(?) . Google it!

      Ellers har jeg flere avokadoplanter pågang hjemme, samt tomatplanter, paprika og sitron. Så utrolig kjekt å følge med på! Ha en strålende kveld😊

      1. Takk!
        Mango plante har jeg aldri testet (pleier ikke spise mango, så da blir det ikke noe frø…). Har du mango plante? Har du hatt den lenge? Har du noen gang fått frukt på den?
        Sitron høres også gøy ut.
        Dessverre har jeg ikke mer plass til å utvide med tomat og andre gøy ting, men en gang i fremtiden… da skal jeg ha plass nok til å teste mange ulike ting 🙂
        Ha en fantastisk kveld du også!

        1. Jeg har 4mangoplanter til nå – de nærmer seg 50cm høy noen av de, og er rundt 6mnd. Knep toppen på den eldste for å få tykkere stamme, så veksten i lengden stoppet litt opp. Tror ikke det er store muligheter for å få Frukt på den, men fin plante er det uansett.

          Eldste avokadoplanten min er over 1 m høy nå – og er altså såååå fin!

          1. Spirevillige virker det som mangoene er i alle fall da 🙂
            Kanskje greit at de ikke blir for høye heller; vil tro de står inne så tak kan jo bli en utfordring…
            Mine avokadoer er ikke de fineste og de vokser nesten bare i høyden, men siden jeg er usikker på når jeg skal knipe topper så gjør jeg ingenting – ups? hehe

            1. Det er bare til å knipe når det kommer et skudd. Det vil da ta litt tid før den får nytt skudd, men ha litt tolmodighet så vokser den. Den vil også lage seg greiner etterhvert 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg