Hobbyprosjekt: planter #3

Jeg har likt planter helt siden jeg var liten. Da måtte pappa bygge større vinduskarm på rommet mitt fordi det ikke var plass til alle plantene.

Det å sette et frø i jorden og vente i spenning på om det kommer noe opp, er noe jeg liker veldig godt. Litt ekstra gøy er det når noe jeg ikke tror kommer til å funke faktisk gjør det.

Paprikaen tviler jeg aldri på om spirer, men det er alltid spennende å se om det blir frukt.

Første frukten er klar til å bli spist.

Minuset med paprika er at det tar en stund fra de spirer til plantene er klare til å produsere frukt. Derfor burde jeg startet disse to tidligere, men nå er de i alle fall i startgropa.

De to største avokadoene mine rekker snart opp til dørklinken. Er spent på hvor høye de kommer til å bli. Tviler på at de kommer til å bære frukt.

De to andre avokadoene står i samme potte, så jeg må nok gjøre noe med det etterhvert.

Klementin (eller er det mandarin?). Her snakker vi om sakte spiring og lite utfoldelse, men det er gøy å se at den faktisk kom opp!

Mange år i fremtiden kan jeg kanskje henge juletrepynt på mitt egengrodde grantre? Foreløpig ser ettåringen min ut til å trives, men jeg er selvfølgelig bekymret for hva den kommer til å syns om vinteren når den kommer om noen måneder. Den ser jo så liten og spinkel ut, tenk om den ikke tåler snøen?

Grønnrennerne mine har tatt litt av den siste tiden med å lage nye planter, så plassmangelen begynner å gjøre seg litt gjeldende.

Jeg trenger nok større hus for å ha plass til alle plantene, og kanskje et drivhus med god størrelse i tillegg.

Har du testet ut å gro ulike ting?

8 kommentarer
    1. Så flink du er 😊 dette var et interessant innlegg.. Paprikaplantene mine står ute de. Men det ser ut til at jeg må sette de i potter og ta inn for vinteren kommer. .trodde jeg skulle rekke å få frukter på de ute i år, men den gang ei. Har dine dine stått inne hele tiden?
      .

      1. Takk 🙂
        Enn så lenge har jeg kun hatt paprikaplanter inne, men tenker at jeg har lyst til å teste det ute til neste sommer. Lurer på om det gjør noen forskjell i hvor raskt de vokser?

    2. Godt gjort å få avokadoen slik, for hos meg nektet den noe som helst. Jeg fikk en gang en valnøtt til å spire, og den ble fin, valgte å si takk for seg da den var ca 40 cm høy.
      Paprikaen er dermed en velsignelse siden den er så voksevennlig, for her er den full av paprikaer. ( minitypen, og de står innendørs i vinduskarm). Men jeg lekte bie med bitteliten malepensel ( av typen som unger bruker til vannfarger). Den ene planten kom sent opp, så den gadd jeg ikke “koste” på, og der ble det null paprikaer også.

      1. Det eneste jeg gjør med avokadoen er å stappe den ned i litt jord og vanne en god del.
        Valnøtt?! Imponerende, nå fikk jeg lyst til å teste det også (men det er jo et tre, så inne er kanskje ikke det beste stedet å teste). Har aldri lekt bie med paprikaene mine, men det er jo alltids en flue omkring om sommeren…

    3. Dette var imponerende. Du får det til å vokse. Jeg kjøper fine planter, men de har den uvanen at de vokser ned i jorda, tror jeg :))).

      1. Kanskje trikset ikke er å forvente for mye? Jeg forventer alltid mye når jeg kjøper blomster, men de dør stort sett ganske kjapt. Noen av oss har ikke blomsterfingre; bare til grønne planter?

    4. Gøy med en slik hobby. Eg plantet vannmelon steiner da eg var barn. Det blei jo blomst ut av de, men selvfølgelig ingen frukter. Men det var gøy å se kor høye eg kunne få de.
      Har du vurdert å skaffe deg et lite drivhus?

      1. Så gøy å få vannmelon til å spire!
        Ønsker meg drivhus, men ved nåværende bolig har jeg ikke plass til ønsket størrelse. Derfor bruker jeg alle vinduskarmer (og noen bord), og så få jeg utvide når jeg får mulighet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg