Hijab-debatt?

Jeg har fått med meg at det er blitt debatt om temaet hijab – mye fordi NRK tenkte de skulle ha debatt om det, men av ulike (?) grunner ble den ikke noe av. At Masha Amini og hennes “feil” bruk av hijab førte til hennes død – noe som igjen har ført til mye som skjer, men som også mange ikke liker at blir nevnt så vidt jeg kan forstå?

I utgangspunktet tenker jeg at folk må få lov til å ha på seg akkurat det de ønsker – så lenge det er av fri vilje (da mener jeg faktisk fri vilje – ikke frivillig tvang – som er noe helt annet). På den annen side er ikke et plagg nødvendigvis bare et plagg – noen plagg (og symboler) har bredere og større betydning. En hijab har en større betydning enn at det er kun et tøystykke. En del plagg (og symboler) har religiøse, politiske og ideologiske betydninger. Jeg kan for lite om det til å kunne si noe bastant, men jeg vet at de har en betydning – og jeg har en anelse om at en del som bruker disse tøystykkene ikke nødvendigvis kan alt om det de på mange måter støtter opp under ved å bruke disse tøystykkene. For disse tøystykkene har en historie – så hvordan kan du si at de er en del av deg om du ikke kan historien og årsaken til at disse tøystykkene brukes (og skaper så mye bråk på ulike vis).

Å lese kommentarfeltene under ulike artikler og debatt-innlegg kan være fascinerende, frustrerende og lærerikt. Det er også interessant å se hvor opprørt enkelte blir når andre ikke er enige med dem. Disse tingene kommer ganske tydelig frem til tider i kommentarfeltene…

 

Bildet hentet fra Pixabay Image by <a href=”https://pixabay.com/users/aceembelif-6775153/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=5630849″>Hasyim Muhamzah</a> from <a href=”https://pixabay.com//?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=5630849″>Pixabay</a>

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg