Heklehjelp??

Strikking og hekling er greit nok i seg selv. Å gjøre det basert på et mønster kan være tidvis utfordrende – spesielt om en ikke er vant til å lese mønster. Dermed går jeg noen ganger for å kjøre mitt eget løp.

Det er artig å ha en ide, kanskje finne inspirasjon ulike steder og så sette seg ned å lage noe som ligner på det en har tenkt i hodet. Sånn har jeg gjort mange ganger. Noen ganger slår det til, mens andre ganger har jeg ikke helt nok kunnskap til å vite hvordan jeg skal klare å få til det jeg ønsker.

Riktignok kunne jeg sikkert lett etter et mønster på nett (for mine mønster-ting er pakket ned – i en eske – som jeg ikke helt vet hvor er…), men  jeg vet jo akkurat hva jeg ønsker – jeg bare vet ikke helt hvordan jeg skal få det til. Derfor er jeg spent på om noen kan hjelpe meg.

Jeg skal hekle et sjal og jeg har et utgangspunkt, men det har ikke helt formen jeg ønsker meg. Det er for spist og ikke bredt nok.

Å tegne i Canva er ikke min sterke side, men jeg har gjort et forsøk:

Jeg ønsker det bredt nok til å enkelt knyte rundt meg, men ikke så langt at det rekker ned til knea… “Mønsteret” jeg har brukt så langt var å starte med 8 luftmasker og ta det sammen med en dobbeltstav i første luftmaske. Så har jeg startet hver omgang med 8 luftmasker og resten av raden har vært 1 dobbeltstav i raden nedfor og 4 luftmasker (er denne forklaringen egentlig forståelig for noen andre enn meg?). Dette har gjort at hver rad øker med en firkant. Jeg burde øke hver rad med to firkanter, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få det til å se pent ut…

Så om du har noen gode ideer – eller tips, kan du gjerne skrive det i kommentarfeltet 😇

2 kommentarer
    1. Jeg tenkte du hadde begynt på en heklet g-streng før jeg så størrelsen:) Jeg har nok ingen gode forslag til hekling og hvis jeg hadde hatt det burde du nok ikke hørt på meg:) Sjal er derimot deilig når det begynner å bli kaldt! Lykke til!

      1. Noe sier meg at en heklet g-streng hverken ville vært særlig behagelig – eller praktisk? På den annen side – det har jeg ikke testet før 🤣
        Sjal er digg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg