Heklede servietter??

Håndarbeid er noe jeg har holdt på med mesteparten av livet i en eller annen form. Noe har andre lært meg, andre ting er selvlært. Hekling er noe jeg har lært meg selv så der mangler jeg mye kunnskap fordi jeg aldri har jobbet for å utvide kunnskapen. Det er alltid gøy å komme over nye ting og noe jeg ikke hadde tenkt over kunne være en mulighet var å hekle servietter.

Papirservietter er et velkjent fenomen – har ikke vi alle brukt det? Tøyservietter minner meg mer om fancy restauranter, men heklede servietter tror jeg faktisk ikke at jeg har vært borti før? Uansett, vi fikk inn en bok på jobben som jeg bare “måtte” ha med meg hjem for å se i:

Så selvfølgelig er jeg i full gang med å teste ut hvilke mønster jeg både liker utseendet på og som jeg liker å hekle.

Ble også sittende og lure på hvor bærekraftig det er – altså hva er best totalt sett: papirservietter, tøyservietter eller heklede (sikkert også strikkede) servietter? Det som kan vaskes bruker jo selvfølgelig energi, vann og vaskemiddel når det vaskes, men de kan til gjengjeld brukes utallige ganger. Papirservietter må lages nye for hver gang og har bare en bruk i seg før de går i søpla. Hvordan en kan finne ut av hva som er best vet jeg ikke helt, men tanken slo meg at det kanskje en noe en burde sjekke litt ut?

4 kommentarer
    1. Spennende – de så veldig fine ut. Ikke sett denne boka før eller hørt om noen som har heklet disse…
      Men blir jo som kluter…om og om igjen…Miljøvennlig dette, hvis man bruker riktig bomullsgarn…økologisk…

      1. Veldig spennende – tror ikke jeg hadde hørt om heklede servietter før i det hele tatt. Du har helt rett – det blir som med kluter og økologisk garn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg