Flomvarsel i basilikumen?

Det har vært mye snakk om flom, flomvarsel og klima i det siste. For å være helt ærlig har jeg ikke fulgt med mest. Jeg er i den heldige situasjonen at for øyeblikket påvirker det ikke meg. Er det et navlebeskuende og egoistisk utgangspunkt? Det vil det nok være ulike meninger om, så gjør deg opp din egen mening.

Så til hvorfor disse tankene kom.

Basilikumen jeg har grodd fra frø ser ut til å ha det greit. Vanligvis vanner jeg på skålen, men syns det øverste laget med jord så fryktelig tørt ut så bestemte meg for å vanne fra oven for en gangs skyld. Jeg vannet og vannet ble stående (liggende?) på toppen av jorda. Vannet trakk ikke ned i jorda for det var så uvant med å få vann fra den siden at jorda visste tydeligvis ikke hva den skulle gjøre med vannet. Jorda på toppen ser dermed ut til å ha blitt hydrofobisk (=vannavvisende).

Når vannet ikke har mulighet til å trekke ned i jorda kan det fort oppstå problemer. Samme problem kan oppstå i andre enden av skalaen også – om jorda er for fuktig har den heller ikke mulighet til å ta til seg mer vann. Dermed kan både for mye og for lite vann skape problemer. Riktignok er det ikke alltid like enkelt å hele tiden ha en perfekt mengde vann, men vi kan hjelpe til på ulike måter så godt vi kan.

Er det for mye vann et sted, er det mulig å drenere (gi vannet en vei å renne så det ikke blir for fullt). Blir det for tørt, så er det lurt å vanne før det har tørket helt ut.

Det høres enkelt ut, ikke sant? Vel, moder jord vet hvordan det gjøres så vi mennesker har litt å lære.

Jorda vil ikke være naken (uten vekster), for da skjer enten den ene eller den andre varianten. Jorda er dessuten i live – som i: jordsmonn inneholder utallige mengder mikroorganismer som gjør at jordsmonn er levende og rikt sammensatt. For å fortsette livet i jorda, må vi tilføre næring og vi må passe på at vannet har et sted å gjøre av seg om det blir for mye på en gang.

Vi må tilpasse oss naturen når vi bygger, for om vi ikke gjør det vil naturen brøyte seg frem enten vi liker det eller ikke.

Etter en god halvtime har vannet endelig trukket inn i jorda hos basilikumen min – og det var ikke som om det var nok vann til et flomvarsel.

For min del syns jeg det var en god påminnelse. Klima og natur og vær hører sammen. Vi kan ikke bare fokusere på en av delene. Det hjelper for eksempel ikke å ødelegge naturen for å redde klimaet – for uten naturen vil det ikke være et klima…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg