Fargeendring på gang… :)

Vi er midt i oktober, paprikaplantene er tatt inn for en stund siden og fargeendring er på gang! Jeg spiser ikke mest paprika, men litt er godt. Rød er favoritten så målet er jo at alle skal blir røde og fine.

Disse er snart klare til høsting og spising. Hjemmegrodd paprika har mye farge i seg så skjærefjøla blir alltid rød etterpå – godt det er mulig å vaske den 🙂

Den søte paprikaene begynner også å bli høsteklar, så plutselig blir det flere på en gang her – kos!

Den gule måtte stå på en krakk for å komme nærmere vinduet og få mest mulig lys. Hvorfor den er blitt gul aner jeg ikke da jeg tok frø fra rød paprika…Uansett, min mor fikk noen av de gule og de gule som er igjen gir jeg nok bort til kollegaene mine av den enkle grunn at jeg ikke er så glad i gul paprika. Da vil jeg heller at de kan spises av noen som setter pris på dem.

Selve plantene begynner å bli veldig slitne nå; jeg har hørt at paprikaplanter kan overvintres, men har ikke satt meg inn i det så det skjer nok ikke i år (kanskje neste år?). Det var uansett mye i hagen som ikke gikk som tenkt i år, så jeg er glad det i alle fall ble noe godt å spise. Selv om paprikaer tar veldig lang tid – har en plass så er det verdt det tenker jeg 🙂

4 kommentarer
    1. Det er virkelig herlig med hjemmelagde grønnsaker! 😉 Måtte du har drivhus for å dyrke paprikaene? Jeg har aldri prøvd å dyrke paprika, men helt klart noe som skal prøves. Kanskje neste år?

      1. Ønsker meg plass nok til å gro tilnærmet alle grønnsakene mine 🤩 Har ikke drivhus; har et hjørne på terrassen med sol fra sør-vest og lunt som blir godt og varmt om sommeren – har de i store potter så kunne ta de inn når det ble kaldere fordi det tar lang tid før de blir røde (eller oransje eller gule…). Mine foreldre har drivhus og det virket til at paprikaene raskere skiftet farge der – holder tross alt bedre på varmen om natten også. Paprika må startes tidlig (tror jeg forkultiverte fra månedsskiftet januar-februar), så det er ikke så mange månedene til en kan starte dem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg