Er det snart over?

Både vår og høst både gruer og gleder jeg meg til årstidene som skifter. At det blir kaldere så jeg kan fyre opp i vedovnen. At det blir varmere og jeg lurer på om jeg vil fyre opp i ovnen eller om jeg kan la være.

I løpet av sommeren pleier jeg å gå turer hvor jeg samler kongler som jeg bruker som opptenningsmateriale. Aller best er selvfølgelig kongler som har tørket lenge og blitt skikkelig knusktørre før jeg bruker dem. Det er to ulike ulemper med konglene – den første er om de ikke er tørre nok, den andre er at om de er tørre nok har de en tendens til å drysse frø…

Å ha en pappeske med kongler i stua syns jeg ikke ser så pent ut, så jeg er heldig nok til å ha en far som liker å lage ting. Så for flere år siden lagde han en bøtte til meg som jeg har konglene i. Den både holder frøene så de ikke forsvinner overalt, men den ser også fin ut.

Fordi jeg liker at å fyre opp er så enkelt som mulig bruker jeg alltid et ark med avispapir. Derav bunken med aviser under bøtta. Avishaugen fjerner jeg når fyringstiden er over for våren, men bøtta står alltid og viser seg fram.

Takk for at du leser.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg