Er det greit?

Dagens spørsmål – hver dag et nytt spørsmål. Noen morsomme, noen alvorlig, noen enkle, noen som kanskje får deg til å tenke.

Dagens spørsmål er:

Er det greit å tenke at vi skal ta ansvar for andre sine handlinger?

For eksempel at russere nå skal ta ansvar for hva Putin gjør – det virker det som enkelte mener ut fra ulike artikler jeg leser rundt på internett – noe jeg syns virker veldig pussig.

Selv nekter jeg å ta ansvar for andres handlinger. Å ta ansvar for egne handlinger derimot – er jeg nødt til å gjøre (selv om det faktisk ikke alltid er like gøy eller behagelig). Jeg kan ikke ta ansvar for hva andre mennesker gjør – hverken i nåtid eller fortid (eller fremtid for den saks skyld) – fordi det er andre som tar valg for seg. Jeg kan bare ta ansvar for meg selv. Ja, vi lever i et samfunn som gjør at vi alle har påvirkning og innvirkning på hverandre i ulike omfang. Så om jeg for eksempel slår til en person vil jeg påstå at jeg er delvis ansvarlig for at personen slår tilbake – fordi det er et resultat av mitt eget valg. Om jeg står helt stille derimot uten å hverken si eller gjøre noe og noen kommer å slår til meg – da har ikke jeg ansvar for det.

Jeg vil ikke unnskylde hva andre gjør, men jeg tar heller ikke ansvar for hva andre gjør. Mitt liv, mitt valg – mitt ansvar!

2 kommentarer
    1. Jeg tar helt klart ansvar for mine egne handlinger, og det skulle bare mangle. Det er noe vi alle bør og skal gjøre etter min mening.

      De aller fleste russere er ikke enig i “Valdemort” og det han nå har satt i gang, noe jeg ser veldig tydelig på sosiale medier. Over alt går de ut og fordømmer handlingene, som også går ut over den vanlig mann og kvinne. En russisk Tik Tok bruker filmet inne i butikkene, og det var helt tomt i hyllene… Det er kun en person som må stå til ansvar for det som har skjedd, men jeg tror det kommer til å bli veldig vanskelig.

      1. Helt enig i å ta ansvar for egne handlinger!
        Jeg tror jeg rotet meg bort et merkelig sted på nettet, det finnes mye skummelt der ute. Heldigvis ser vi mest av de mer fornuftige som vet at det er en person (og personer rundt denne personen?) som har ansvaret. Jeg så en artikkel om at en jente var blitt overfalt fordi hun snakket russisk – og da lurer jeg på hvor mange gale mennesker det finnes… Jeg mener – hun har da virkelig ikke noe med denne krigen å gjøre? https://www.nrk.no/innlandet/maria-pa-12-ar-ble-overfalt-etter-a-ha-snakket-pa-russisk-med-moren-i-telefon-pa-vei-hjem.-1.15893367

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg