Er det for risikabelt?

Jeg har nå lenge lett etter det perfekte huset å kjøpe – enn så lenge har ikke perfeksjonen dukket opp, men det har vært noen gode kandidater. Å kjøpe hus føles risikabelt fordi det er mye jeg ikke, mye jeg ikke vet og mye penger som med i spillet for å si det sånn.

Noen ting er kanskje enda mer risikable enn andre. Å kjøpe et dødsbo kan føles mer risikabelt fordi selgerne ofte ikke har bodd i boligen selv – eller så har de ikke bodd der siden de selv var barn – noe som gjør at kunnskapen om boligen er mindre. Å kjøpe en bolig som selges via tvangssalg vil jeg tro er generelt enda mer risikabelt fordi de selges ikke med hverken boligselger- eller boligkjøperforsikring. Jeg er ikke en person som er mest risikovillig og innbiller meg at det er tryggest å ha forsikring. På den annen side hører en jo stadig om folk som har forsikring, men hvor det ikke er til noen hjelp likevel av ulike grunner.

Så hva er egentlig grei risiko og hva blir for risikabelt når det gjelder huskjøp? Ville du hatt boligkjøperforsikring når du kjøper bolig? Ville du turt å kjøpe et dødsbo eller en bolig som gikk på tvangssalg?

Det føles skummelt å skulle velge – hvilket hus tror jeg at jeg vil trives i? I hvilket område vil jeg egentlig bo? Hvordan fikser jeg opp et hus fra bunnen av? Jeg har mange spørsmål og for øyeblikket få svar, så om du har noen gode tips, triks og anbefalinger (eller frarådninger) ville jeg satt stor pris på all hjelp jeg kan få! 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg