Er de ødelagt?

Reklame | KitchenTime

Jeg har aldri hatt erteblomster, men jeg har nå klare frøene til neste år. Uten å bruke en krone på å kjøpe dem.

Mine foreldre hadde nemlig erteblomster i hagen, så når jeg var der tidligere i høst fikk jeg med meg en del frøkapsler hjem. De har bare blitt stående, men nå har jeg tatt tak. Jeg kunne jo ikke risikere at de ikke spirte neste år.

Frø skal helst lagres mørkt og kaldt for å ha best holdbarhet og dermed også best mulig spiring når de puttes i jorda. De kan faktisk gjerne puttes i fryseren – der er det både kaldt og mørkt. Eller i kjøleskapet, men da burde de være i en mørk boks så de ikke blir utsatt for lys hver gang du åpner kjøleskapet.

Jeg lagde meg en liten papirkonvolutt hvor jeg la mesteparten av frøene. Det var noen av kapslene som tydeligvis ikke var tørket raskt nok når vi plukket dem, så i et par av dem var det mugg på frøene. De frøene kastet jeg for jeg hadde heldigvis nok (regner jeg med i alle fall…).

Så nå er de frøene klare til neste år – må bare finne ut av når de skal i jorda og hva slags jord de liker best. Heldigvis har jeg hele vinteren til å finne ut av det; men om du vet kan du gjerne gi meg noen tips!

Exxent//Exxent//Exxent//Exxent//Exxent

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg