Er alt håp ute?

For flere år siden (jeg mener å huske at det er blitt tre år nå?) så puttet jeg et frø fra en klementin i jorda. Eller, jeg puttet flere frø, men to spirte.

Den ene planten har stoppet å gjøre noe som helst – og har ikke gjort noe på over ett år, bortsatt fra det går det greit.

Planten jeg lurer på om alt håp er ute for nå er det andre frøet som spirte. Lenge gikk det bra, men for en måned eller to siden så jeg at det var problemer på gang. Jeg vasket hele planten med grønnsåpevann; gnikket på stammen, alle (!) bladene og vannet til slutt med grønnsåpevann i håp om at ville ta knekken på det jeg tror er skjoldlus. Et par dager så det lovende ut.

Nå ser det ikke lovende ut i det hele tatt. Jeg prøvde å fjerne de så snart jeg så flere, men nå virker de til å ha tatt over mesteparten av planten. Spesielt i toppene på de nyeste og minste grenene koser skjoldlusene seg.

Spørsmålet er nå om jeg skal kjøre på igjen med å gni av og knuse de jeg ser, vaske hele planten med grønnsåpevann igjen og håpe det går bedre denne gangen, eller om jeg skal si at det er over? Utfordringen med dette er jo at jeg ikke helt har hjerte til å bare kaste planten. Kan den bli bedre om den får flytte ut?

I så fall blir det en ny utfordring for sommerværet med varme og mye sol er over for en liten stund…Så nå er vi mer på våren med litt sol, en del skyer, rundt ti grader og på med bukse og genser igjen… Vil en klementin i det hele tatt overleve de temperaturene?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg