Tips til enkel strømsparing

Det er mye snakk om strøm og strømprisen om dagen. Veldig forståelig – regningene er ganske mye større enn jeg noen gang har vært vant til og det er ikke fordi jeg bruker mer strøm. Jeg bruker faktisk ganske lik mengde strøm som jeg alltid har gjort og jeg er usikker på hvor jeg eventuelt kan spare inn. Likevel, jeg vet jeg gjør noen ting som nok sparer meg litt i alle fall.

Så her er mine tips til enkel strømsparing:

  • heng opp klesvasken til tørk – du trenger ikke bruke tørketrommel. Er det varmt nok og du har tørkestativ kan du faktisk gjerne sette det ut – frisk luft beveger seg og tørker klærne raskere enn om de henger i stua.
  • du trenger ikke glovarmt vann når du dusjer – temperert vann fungerer helt fint det også – prøv også å dusj noe kortere (du trenger ikke dusje i en halvtime – femten/tjue minutter burde holde – og ja, jeg vet det er de som sier de bruker tre minutter i dusjen – jeg har langt hår og det ville ikke vært nok tid til å få håret vått engang).
  • må du virkelig ha tv’en stående på i bakgrunnen hele tiden? litt stillhet en gang i blant skader stort sett ikke – hva med å ha en stille time hver dag hvor du ikke har på tv’en (eller andre duppeditter som bruker strøm) (du kan jo til og med bruke timen til en gåtur ute i frisk luft – både strømsparing og trening i ett).
  • når du spiser eller lager mat – ikke bli stående og tenke lenge foran en åpen kjøleskapsdør (eller fryseren for den saks skyld) – vit hva du skal ha tak i, åpne, ta ut og lukk igjen – da blir mest mulig av kulden igjen og kjøleskapet (eller fryseren) må jobbe mindre for å holde kulden.

Har du noen gode tips til enkel strømsparing – del gjerne så flere kan spare noen kroner her og der! 🙂

2 kommentarer
    1. Mange gode tips du har her og det trengs nå frem mot høsten og vinteren.🤗
      Jeg pleier også å passe på at stekeovnen ikke står på lenger enn akkurat så lenge som jeg skal bruke den. Ha en fin kveld!🤗

      1. Takk. Veldig godt poeng du kommer med! En annen ting med kokkelering er jo å bruke lokk når du koker ting fordi det koker raskere og platen kan stå på mindre. Dessuten, stekeovnen – jeg setter i frossenpizzaen før jeg starter stekeovnen så jeg får utnyttet all varmen den lager – og slår av ovnen noe før pizzaen er klar fordi ovnen er jo fremdeles varm 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg