Endelig litt nye planter

Bilen min måtte på verksted og jeg ville ikke kjøre særlig før det var gjort, så nå som det er over fikk jeg endelig handlet litt planter.

Kjøpte en del jord for å fylle på i blomsterbed og i potter (og så jeg etterhvert får suset meg til å potte om en del stueplanter – det trengs også). Det ble også litt planter.

Åtte av dem kjøpte jeg som “redningsplanter” i går. Redningsplanter er planter som har store prisavslag for de ser sørgelig ut. Det er alltid litt gøy å teste sånne for da får jeg ting jeg kanskje ikke ellers ville kjøpt. Dessuten har jeg hatt overraskende gode opplevelser med den typen planter. Selvfølgelig er det ikke alle det går like bra med, men det går ikke alltid like bra med fullprisplanter heller.

Så ved å kjøpe redningsplanter”blir det billigere – og det hender at jeg lærer noe nytt.

Når jeg kjøpte jord i dag ble det også to seks-pakninger med på lasset: en med lavendel og en med nellik. Lavendel er supert i mine blomsterbed da jeg vet at sneglene ikke liker de. Sneglene liker heller ikke roser, men det gjør maurene så der holder jeg meg foreløpig til de to rosene som allerede er i blomsterbedene. Hva snegler syns om nellik vet jeg foreløpig ikke, men jeg lærer nok.

Av de åtte redningsplantene var det to nelliker, en pelargonia, to margeritter og tre scaevola. Så vidt jeg kan huske har jeg ikke testet noen av de før, så i år blir det mye nytt og mye læring.

Selvfølgelig satser jeg på at alt overlever, men jeg er først og fremst spent på hva sneglene gjør.

Jeg hadde skikkelig lyst til å kjøpe petunia fordi jeg syns de er så herlige – så mange varianter og farger, men jeg vet at det er sneglesnacks så det lot jeg være.

Et par av plantene vil havne i potter, mens mesteparten skal i blomsterbedene. Jeg tar nok å gjør litt av gangen – da drar jeg ut kosen jeg har med hagearbeidet 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg