En nyttig, men uspiselig sopp

Om jeg hadde begynt å snakke om sopp vil jeg tro de fleste (inkludert meg selv) først og fremst ville tenkt på sopp som vokser i skogen. Den spiselig varianten, eller noen av de burde absolutt ikke spises (fluesopp er et godt eksempel). Dessuten burde en ha god kunnskap om sopp når en plukker det for spising.

Noen sopper er spiselig, noen er giftige og farlig, og noen (min favoritt) kan ikke spises i det hele tatt.

Jeg har smakt sopp for ikke så lenge siden – alle var enige om at det ble et bra (?) ansiktsutrykk, men at jeg nok ikke kom til å smake sopp igjen med det første.

Så da er det bra at favorittsoppen min ikke kan spises uansett. Min elskede stoppesopp ble lagd av min far og den er ofte i bruk. Tross alt så strikker jeg en del sokker og for å gjøre det enkelt for meg selv å feste trådene i tåen på sokkene, bruker jeg stoppesoppen. Av navnet ville kanskje noen tro at den kun brukes når en stopper sokker, men de færreste ting kan brukes på kun en måte.

Dermed stapper jeg soppen i tåa på sokken for å strekke den ut og det blir dermed lettere å feste tråden uten at jeg krøller garnet sammen så det blir klumpete.

Hvor lenge jeg har hatt soppen min vet jeg ikke, men den blir jo heller aldri slitt så den vil sikkert overleve meg – og det er en tanke jeg liker 😊

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg